سنبله 07, 1396 15:37 Asia/Kabul

دولت جمهوری اسلامی ایران خدمات قابل توجهی را در بخش بهداشت و درمان برای مهاجرین خارجی ارایه کرده است

مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری خراسان رضوی گفت: دولت جمهوری اسلامی ایران خدمات قابل توجهی را در بخش بهداشت و درمان برای مهاجرین خارجی ارایه کرده است.

محمد عجمی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در مشهد به مناسبت هفته دولت اظهار داشت: دولت ایران در بحث واکسیناسیون تفاوتی بین اتباع ایرانی و اتباع غیر ایرانی قایل نشده و تمام طرح های واکسیناسیون شامل اتباع خارجی هم می شود.

وی افزود: در بخش درمان اتباع خارجی هم قراردادها و تفاهم نامه های مشترکی بین اداره امور اتباع و مهاجرین خارجی، کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان، سازمان بیمه سلامت و وزارت بهداشت منعقد شده که بر اساس آن به اتباع افغانستانی و عراقی که دارای کارت های آمایش معتبر باشند دفترچه بیمه سلامت داده می شود.

مشاور استاندار خراسان رضوی عنوان کرد: این دفترچه بیمه برای اقشار آسیب پذیر بصورت رایگان و برای اقشار غیر آسیب پذیر در قبال دریافت حق بیمه اعطا می شود و خدمات شامل مراجعه به پزشک، دریافت دارو، خدمات کلینیکی، پاراکلینیکی و همچنین بستری و عمل جراحی است که فرانشیز بیمه مانند اتباع ایرانی برای خدمات پزشک و دارو 30 درصد سهم بیمار و هفتاد درصد سهم بیمه است اما برای خدمات بستری و عمل جراحی 10 درصد سهم بیمار و 90 درصد سهم بیمه می باشد.

به گفته عجمی بخش عمده ای از هزینه های این بیمه را دولت جمهوری اسلامی ایران پرداخت می کند و بخش اندکی هم توسط کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان پرداخت می شود که مصر و مقید هم می باشد تا این روند را ادامه دهد.

مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری خراسان رضوی گفت: 120 هزار نفر از مهاجرین دفترچه بیمه سلامت یکساله را بصورت رایگان دریافت کرده اند که از این تعداد 21 هزار نفر در استان خراسان رضوی بوده اند. این موارد برای دولت جمهوری اسلامی ایران هزینه های سنگینی داشته اما عزم دولت مخصوصاً دولت یازدهم این بوده که این خدمات ارایه شود.

به گفته این مسوول اداره اتباع خارجی، سایر اتباع خارجی دارای کارت های آمایش معتبر هم می توانند دفترچه بیمه سلامت را با پرداخت هزینه ماهانه 38 هزار تومان حق بیمه دریافت کنند.

وی اضافه کرد: چندین مرکز بهداشتی-درمانی خاص و ویژه مهاجرین هم در خراسان رضوی فعال است، دو مرکز در منطقه گلشهر مشهد، یک مرکز در مهمانشهر تربت جام و یک مرکز هم در مرز دوغارون برای مهاجرینی که از ایران خارج می شوند که در این مراکز خدمات ویژه بصورت رایگان برای مهاجرین صورت می گیرد.

عجمی یادآور شد که در سال جاری هم در گلشهر یک مرکز بهداشتی-درمانی تحت نظر دانشگاه علوم پزشکی و مرکز بهداشت مشهد راه اندازی شد.

 

کلیدواژه