سنبله 08, 1396 10:26 Asia/Kabul
  • هشتم اسد

ملت ایران یکی از قربانیان تروریسم است . بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال  1979 بیش از 17000 تن از شهروندان ومسئولین جمهوری اسلامی ایران بدست گروهک تروریستی منافقین  و سایر گروهک های تروریستی ترور شدند.

 هشتم اسد نیز یاد آور یکی از این رویدادها ست که  در تقویم  مناسبت های ایران به نام روز مبارزه با تروریسم  به ثبت رسیده است .

36 سال پیش گروهک تروریستی منافقین در چنین روزی با انفجار بمبی در دفتر نخست وزیری ایران ، رجایی و باهنر ، رییس جمهوری و نخست وزیر وقت ایران را به شهادت رساند .

تروریسم  اما دیگر محصور در مرزها نیست ؛ بلکه در قامت تهدیدی جهانی است که همه عرصه ها از امنیت سرزمینی تا امنیت اقتصادی و  به چالش کشاندن ارزش ها و باورهای دینی و  نابودی تمدن ها را شامل می شود . واقعیت این است که غرب بر اساس منافع خود تروریسم را به دو دسته خوب و بد تقسیم کرد،تا  مطابق اهداف خود عمل کند. کشورهایی مثل امریکا ؛فرانسه و انگلیس  با وجود  اطلاع کامل از جنایات  منافقین  بخاطر اهدافی که دنبال می کنند طی بیش ازسه دهه میزبان گروه تروریستی منافقین شدند.اماگذشت زمان نشان دادکه  تروریسم مرز نمی شناسد واکنون به مرحله ای  رسیده است که دیگر برنده ای در آن وجود ندارد .

نوآم چامسکی، تحلیل‌گر برجسته سیاسی، با طرح این پرسش که آیا هدف امریکا  تشویق تروریسم یا پایان دادن به آن است می گوید : «اگر می‌خواهید به تروریسم پایان دهید باید نخست پرسید که چرا تروریسم اتفاق افتاد و دلایل اصلی آن چه بود و ریشه‌های عمیق‌تر آن چه بود؟»

 رهبر معظم انقلاب در پی حوادث تروریستی چند سال قبل  فرانسه با تاکید بریافتن حقیقت در خصوص واقعیت های تروریسم، در نامه ای خطاب به جوانان در غرب ، به تضادها و ریشه های این جریان  اشاره کردند.  یکی از تضادها در این زمینه  نگاه گزینشی غرب به تروریسم است .

 واقعیت این است که  امریکا  با سوار شدن بر امواج ناشی از حادثه  یازده 11 سپتامبر و ظهور پدیده هایی مانند القاعده و داعش ،مقابله با تروریسم را بهانه  رسیدن به اهداف خود قرار داده است . 

  "بن رینولدز" نویسنده و تحلیگر امریکایی در این باره می گوید ؛ گروه‌های تروریست مانند داعش  با مداخلات غرب درمنطقه غرب آسیا و نفوذ بازیگران منطقه ای مانند عربستان سعودی مورد حمایت قرار گرفتند . 

وی با اشاره ای کنایه آمیز می افزاید؛  دلایل ظهور داعش رمز و راز نیست؛ غرب و متحدان آن فقط باید در آینه نگاه کنند

هشتم شهریور روز ملی مبارزه با تروریسم ؛  فرصتی برای مرور همه  این واقعیت ها ست تا به یاد داشته باشیم که  چرا تروریسم  به تهدیدی جهانی تبدیل شده است .