سنبله 09, 1396 16:01 Asia/Kabul
  • دیدگاه رهبری: نجات فلسطین، وظیفه همگانی امت اسلامی

حضرت آیت الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی مهم به حجاج بیت الله الحرام،  دفاع از فلسطین و نجات آن را وظیفه قطعی امت اسلامی دانستند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای، صبح پنجشنبه در این پیام، وظیفه رئیسان کشورهای اسلامی و همه نخبگان جهان اسلام را ایجاد وحدت، آگاه‌سازی ملت‌ها و متوقف کردن فوری فجایع تلخ در کشورهای اسلامی خواندند و تاکید کردند: دفاع از فلسطین و همراهی با ملتی که نزدیک به هفتاد سال است برای کشور غصب‌شده‌ خود مبارزه می‌کند، مهمترین وظیفه جهان اسلام است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی تصریح کردند: رژیم صهیونیستی در قلب جغرافیای جهان اسلام در حال فتنه‌گری است و جهان اسلام غافل از وظیفه قطعیِ نجات فلسطین، به جنگ داخلی در سوریه و عراق و یمن و لیبی و بحرین، و مواجهه با تروریسم در افغانستان و پاکستان و غیره رو به رو است.

چند سالی است، بلاد اسلامی درچارچوب توطئه‌های هدفمند و برنامه‌ریزی شده، با بحران سیاسی و امنیتی رو به‌رو است. اختلاف‌افکنی و تفرقه‌انداختن بین امت اسلامی با ایجاد تفسیرهای نادرست از دین مبین‌ اسلام، ابزار دشمنان در جغرافیای جهان اسلام بوده است. ایجاد گروه‌های مختلف افراطی و تروریستی در سایه همین تفسیرهای مختلف از دین اسلام، کشورهای مختلف اسلامی از سوریه، یمن و لیبی تا افغانستان را با بحران تروریسم و ناامنی رو به رو کرده است؛ تروریسمی که آبشخور آن دستگاه‌های جاسوسی و امنیتی آمریکا و رژیم صهیونیستی است.

نفوذ گروه تکفیری‌صهیونیسی داعش در منطقه غرب آسیا در سوریه و عراق و سپس نفوذ آن در افغانستان با هدایت همین دستگاه‌های جاسوسی انجام شده است که دولت و ملت‌های اسلامی سرگرم شوند تا مساله مهم و حیاتی جهان اسلام، در کانون توجه جهان اسلام نباشد. هرآنچه توجه به مساله حیاتی فلسطین که حدود 70 سال است، ملت آن در حال مبارزه دائم با رژیم غاصب صهیونیستی است، کمرگ شود، حاشیه امنیت این رژیم جعلی در جغرافیای جهان اسلام بیشتر می‌شود.

مقاومت از نوع فلسطینی که در قالب انتفاضه آن هم با ابزارهای ابتدایی مانند «سنگ» تعریف می‌شود، چالشی جدی برای موجودیت رژیم اسرائیل بوده است و در چنین شرایطی؛ سردمداران صهیونیست و حامیان آنان به ویژه آمریکا تلاش دارند به هر روشی مساله فلسطین از یادها برود. در این میان؛ تلاش برخی کشورهای عربی در منطقه برای عادی‌سازی روابط به رژیم اسرائیل همسو با کمرنگ شدن مساله حیاتی فلسطین در دستور کار دستگاه جاسوسی و امنیتی اسرائیل قرار دارد.

با توجه به وضعیت کنونی حاکم بر کشورهای اسلامی و تلاش صهیونیست‌ها برای فراموشی مساله فلسطین، تقویت تفاهم و وحدت امت اسلامی، تنها قدرت تاثیرگذار در برابر توطئه‌های شوم دشمنان در سراسر بلاد اسلامی است. در این میان؛ کنگره عظیم حج، فرصت و ظرفیتی مهم و استثنایی برای امت اسلامی است تا با کنار گذاشتن برخی اختلافات داخلی و آگاه سازی ملت‌ها، دست در دست هم از جهان اسلام، قدرتی واحد و یکپارچه بسازند تا نقطه پایانی بر فجایع تلخ کنونی در بلاد اسلامی از فلسطین گرفته تا سوریه، یمن، بحرین و افغانستان باشد.

در همین چارچوب؛ «علی لاریجانی» رئیس مجلس شورای اسلامی ایران پنج‌شنبه در پیامی به مناسبت عید سعید قربان به رئیسان مجالس کشورهای اسلامی، مناسک حج ابراهیمی را مظهر یکپارچگی و انسجام مسلمانان دانست و تصریح کرد: ایجاد تفاهم و تحکیم برادری بین مسلمانان، یکی از اهداف اصلی و فلسفه حج بوده و دوری از اختلاف، تفرقه، تشدید روح اخوت و همدلی در مناسک بزرگ حج نیاز ضروری امروز امت اسلامی است.  

کلیدواژه