سنبله 10, 1396 13:53 Asia/Kabul
  • درخواست عبدا... عبدا... از رهبران سیاسی و طالبان افغانستان

رئیس شورای اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان بر پیوستن مخالفان مسلح دولت این کشور به روند صلح تاکید کرد .

" عبدالله عبدالله" در پیامی به مناسبت عید سعید قربان ، رهبران سیاسی این کشور  را به همگرایی و اتحاد دعوت کرد و از مخالفان مسلح نیز خواست از فرصت بوجود آمده برای پیوستن به صلح استفاده کنند.

وی با تاکید بر اینکه این فرصت محدود است از آنان خواست دست از جنگ بردارند و به روند صلح با دولت بپیوندند .

در حال حاضر افغانستان علاوه بر مشکلات اقتصادی و اجتماعی ، از دو مناقشه داخلی نیز به شدت رنج می برد.

اول بروز و تشدید اختلافات رهبران سیاسی و رویکرد آنان به قوم گرایی و دوم ادامه جنگ طالبان با دولت افغانستان است .

در حالی که مردم این کشور تشکیل دولت وحدت ملی را یک فرصت تاریخی برای همکاری همه اقوام و مذاهب برای حل مشکلات افغانستان می دانند اما از حدود یک سال گذشته مجددا قوم گرایی بر دولت این کشور سایه افکنده  و رهبران احزاب غیر پشتون محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان را به انحصارگرایی قدرت با تلاش برای یارگیری از پشتونها متهم می کنند.

پیامدهای این وضعیت بخصوص بر امنیت افغانستان که از سوی برخی محافل رسانه ای نیز دامن زده می شود مردم این کشور را به شدت نگران کرده است . 

مجیب خلوتگر، رییس اجرایی دیدبان رسانه‌های آزاد افغانستان :

"برخی افراد و رسانه‌های ملی و بین‌‍ المللی به تعصب قومی و مذهبی در کشور دامن می زنند و در صورت ادامه این وضعیت افغانستان با خطر جنگ قومی و مذهبی روبرو خواهد شد."

در این حال ،جنگ طالبان با دولت افغانستان که اخیرا سرکرده این گروه بر ادامه ان تاکید کرد نه تنها روند صلح افغانستان را مختل کرده بلکه زمینه بازگشت و تقویت نیروهای اشغالگر آمریکایی و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را به افغانستان فراهم کرده است. به همین دلیل محافل سیاسی و مذهبی در افغانستان بارها از طالبان خواسته اند با کنار گذاشتن سلاح در کنارمردم افغانستان قرار بگیرند که از جنگ و خونریزی خسته شده اند و درصددند با اتحاد وهمدلی افغنستانی آباد و آزاد برای فرزندان خود بسازند .

حامد کرزای رئیس جمهوری سابق افغانستان که خود پشتون است بارها از طالبان خواسته است ابزار دست بیگانگان برای ادامه اشغال افغانستان نباشند :

"طالبان برادران ما هستند و از آنان می خواهم به مردم و وطن خود آسیب نرسانند و به برقراری صلح در این کشور کمک کنند ."

درهرحال ،درخواست  عبدا... عبدا... رئیس شورای اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان که تاجیک است از مخالفان مسلح دولت که بدون تردید طالبان  هستند نشان می دهد غیر پشتونها نیز از پیوستن طالبان به روند صلح افغانستان استقبال و حمایت می کنند و این فرصت تاریخی برای  طالبان است که ضمن  درک شرایط  با پیوستن به روند صلح این کشور به حل مشکلات ان کمک کند.در غیر این صورت تاریخ و آیندگان در افغانستان در مورد عملکرد طالبان قضاوت خوبی نخواهند داشت .

 

کلیدواژه