حکمتیار به جای قدردانی از مهمان نوازی ایران اظهاراتی علیه این کشور مطرح می کند
(last modified 1396-06-12T08:26:22+00:00 )
سنبله 12, 1396 12:56 Asia/Kabul

گلبدین حکمتیار به جای قدردانی از مهمان نوازی جمهوری اسلامی ایران اظهاراتی علیه این کشور مطرح می کند و سخنانی بر زبان می آورد که ضرورتی ندارد

کارشناس و پژوهشگر سیاسی افغان تاکید کرد: گلبدین حکمتیار به جای قدردانی از مهمان نوازی جمهوری اسلامی ایران اظهاراتی علیه این کشور مطرح می کند و سخنانی بر زبان می آورد که در شرایط کنونی هیچ ضرورتی ندارد.

وحید مژده در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت:  به نظر می رسد که آقای حکمتیار خواسته یا ناخواسته درگیر توطئه ای شده که مستقیماً به استراتژی امریکا کمک می کند.

وی افزود: زمانی که گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی افغانستان در سال های بین 1998 تا 2001 در تهران حضور داشت در یک خانه مجلل آزادانه زندگی می کرد و مهاجرین افغان به راحتی می توانستند با وی دیدار داشته باشند و گفت و گو کنند. دوستانی که در آن زمان با وی در تهران دیدار داشتند، شاهد این مطلب هستند.

گفتنی است: گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی افغانستان پیشتر در گفت و گو با بی بی سی گفته است که وی در ایران پناهنده و یا مهاجر نبوده است، بلکه وی در این کشور زندان سیاسی بوده است و خلاف میلش مجبور به اقامت در ایران بوده است.

وحید مژده یادآور شد که آقای حکمتیار حتی نامه ای هم به رهبر معظم انقلاب اسلامی نوشت و تقاضا کرد که فرصت ارایه تفسیر قرآن مجید برای مردم افغانستان از طریق رادیو به وی داده شود که ایشان هم موافقت کردند و این اجازه به وی داده شد تا از طریق رادیو پشتو برونمرزی صدای جمهوری اسلامی ایران این کار را انجام دهد.

وی افزود: با توجه به این مسایل هیچ نشانه و شواهدی مبنی بر اینکه آقای حکمتیار تحت حصر و یا محدودیتی باشد دیده نمی شود وی ملاقات هایی هم با خبرنگاران و رسانه ها داشت و نظریات خود را نیز می نوشت و ارایه می کرد.

به گفته این کارشناس سیاسی البته آقای حکمتیار به عنوان یک پناهنده و مهاجر باید اصول و ضوابطی را رعایت می کرد که لازم بود در جمهوری اسلامی ایران و یا هر کشور دیگری رعایت شود. برخی محدودیت ها که یک مهاجر در کشور میزبان دارد طبیعی است و فرد مهاجر در هر کشوری تا زمانی که درخواست پناهندگی اش پذیرفته شود و شهروند آن کشور محسوب شود با این محدودیت ها مواجه است.

آقای مژده افزود: با این اوصاف آقای حکمتیار با این حرف های خود در مورد جمهوری اسلامی ایران کم لطفی کرده و مهمان نوازی که در حقش شده، نادیده گرفته که جای تاسف دارد.

به گفته این فعال سیاسی افغان از زمانی که گلبدین حکمتیار به کابل آمده حرف های زیادی بر زبان آورده که اصلاً نیازی به آن ها نبوده و ضرورتی نداشت که به خاطر خوشحال کردن عده ای، برخی دیگر را ناراحت کند، این نوع موضع گیری ها به شدت با شرایطی خاصی که امروز در افغانستان با آن مواجه هستیم در تضاد است.

وی تصریح کرد: این در حالی است که خود حکمتیار گفته بود آمده است که وسیله ای برای وصل باشد نه برای فصل و برای ایجاد صلح آمده است. اما موضع گیری هایش در مورد ائتلاف شمال و یا شهید احمد شاه مسعود و یا مساله زبان و دیگر مسایلی که مطرح کرده نه به نفع خودش است و نه به نفع مردم افغانستان.

مژده عنوان کرد: در حالی که مسایل بسیار مهمی مانند کشتار غیرنظامیان و بمباران های کور نیروهای خارجی در نقاط مختلف افغانستان که منجر به کشتار مردم شده وجود دارد جای تعجب است که آقای حکمتیار در مورد مسایلی بحث می کند که به گذشته ها مربوط می شود. به عنوان مثال اینکه آقای حکمتیار می گوید احمد شاه مسعود با آی. اس. آی پاکستان رابطه داشته چه نفعی برای مردم دارد؟

وی افزود: این مردم در حال حاضر درگیر جنگی خونین، مواجه با تجاوز امریکایی ها، قتل و کشتار و تلاش های گروه های تکفیری و تروریستی، برای ایجاد جنگ مذهبی هستتند، در چنین شرایطی باید چهره های منحوس کسانی افشا شود که درصدد تفرقه و جنگ مذهبی در افغانستان هستند نه اینکه افراد دنبال مسایل دیگر باشند. بنابراین به نظر می رسد که آقای حکمتیار خواسته یا ناخواسته درگیر توطئه ای شده که مستقیماً به استراتژی امریکا کمک می کند.

 

کلیدواژه