حکومت افغانستان باید چارچوب واقع بینانه و تعریف مشخصی از مساله صلح داشته باشد
(last modified 1396-06-13T12:14:07+00:00 )
سنبله 13, 1396 16:44 Asia/Kabul

حکومت افغانستان باید چارچوب و تعریف مشخصی از مساله صلح داشته باشد تا در پرتو آن از مخالفین مسلح بخواهد که به برنامه صلح بپیوندند

کارشناس سیاسی-نظامی افغان گفت: حکومت افغانستان باید چارچوب واقع بینانه و تعریف مشخصی از مساله صلح داشته باشد تا در پرتو آن از طالبان و سایر مخالفین مسلح بخواهد که به برنامه صلح بپیوندند.

بسم الله تابان در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: این چارچوب و تعریف تاکنون وجود ندارد چنانچه حزب اسلامی به برنامه صلح پیوست اما عملاً تغییری در وضعیت امنیتی افغانستان رونما نشد.

وی با اشاره به اظهارات اخیر برخی از مسووان طالبان مبنی بر اینکه زمانی حاضر به گفت و گو با دولت افغانستان هستند که نیروهای خارجی از این کشور خارج شوند اظهار داشت: به نظر می رسد که طالبان با اعلام این موضوع حداقل از نظر کلامی تغییری در مواضع خود ایجاد کرده اند و علاقمند شده اند که تحت شرایطی با دولت افغانستان کنار بیایند.

به گفته این کارشناس سیاسی این تغییر موضع دو دلیل عمده می تواند داشته باشد یکی اینکه گروه تروریستی دیگری موسوم به داعش در افغانستان رو به قویتر شدن است و روز به روز مناطق تحت نفوذ طالبان در افغانستان در اختیار این گروه قرار می گیرد، از اینرو طالبان داعش را به عنوان دشمن مشترک خود و دولت افغانستان تلقی می کنند، داعش هم بارها با دیگر گروه های تروریستی مانند طالبان و شبکه حقانی درگیر شده است.

تابان افزود: دلیل دیگر استراتژی جدید امریکا است که بر سرکوب گروه های هراس افکن تاکید دارد و طالبان که یکی از این گروه ها است و حملات زیادی را علیه مردم افغانستان انجام داده نگران است و حاضر شده که در مورد یک چارچوب کلی با دولت افغانستان گفت و گو کند.

وی در عین حال گفت: گروه های تروریستی، مانند طالبان، القاعده، شبکه حقانی، داعش و امثال این ها معمولاً مسایلی را مطرح و رسانه ای می کنند که گویا علیه نیروهای خارجی مبارزه می کنند در حالی که مراکز تامین مالی خودشان هم خارجی است و کاملاً مشخص است که طالبان از کجا پشتیبانی، تقویت و تجهیز می شوند.

این صاحبنظر افغان عنوان کرد: اگر طالبان واقعاً به دنبال مذاکره و صلح با دولت افغانستان هستند مانند حزب اسلامی گلبدین حکمتیار عمل کنند، هرچند که تاکنون بازدهی صلح این حزب با دولت افغانستان چندان مشهود نیست.

تابان تاکید کرد که تنها راه حل برای طالبان این است که دست از جنگ و کشتار مردم افغانستان بردارند، وارد جریان سیاسی شوند، در مورد افکار خود راجع به حضور نیروهای خارجی تبلیغات کنند و اگر مردم با تفکر آن ها موافق بودند به آنان در انتخابات آینده رای بدهند. اگر هم موفق به جلب رضایت مردم نشدند این نتیجه را بپذیرند.

به گفته این کارشناس سیاسی آنان همچنان می توانند از طریق مسیرهای دموکراتیک که در قانون اساسی افغانستان پیش بینی شده برای تغییر توافقات و لغو موافقتنامه هایی که تاکنون امضا شده تلاش کنند و این هم به نفع طالبان، هم به نفع مردم افغانستان و هم به نفع منطقه است.

وی با اشاره به اظهارات رهبران حکومت وحدت ملی مبنی بر اینکه طالبان فرصت محدودی برای پیوستن به برنامه صلح دارند گفت: حکومت افغانستان چارچوب واقع بینانه و تعریف مشخصی از مساله صلح ندارد، بهتر است این چارچوب تعریف شود و بعد از طالبان خواسته شود که به آن بپیوندند.

تابان یادآور شد که حزب اسلامی به برنامه صلح حکومت افغانستان پیوست اما شواهدی مبنی بر اینکه در مناطق تحت تسلط حزب اسلامی امنیت برقرار شده وجود ندارد، در جلال آباد، کنر، پکتیا، پکتیکا و زابل که حزب اسلامی مدعی است بیشترین نفوذ را در آن ها دارد هم مشکلاتی وجود دارد.

وی اضافه کرد: اگر قرار است طالبان با حکومت وحدت ملی صلح کنند باید دقیقاً با آن ها صحبت شود که در مناطق تحت نفوذشان باید صلح و امنیت برقرار شود، جنگ نباشد و برنامه های عمرانی در آن ها پیاده شود، طالبان هم باید در این زمینه تضمین بدهند، این در حالی است که طالبان هنوز در بسیاری مناطق حتی اجازه انجام واکسیناسیون کودکان را نمی دهند.

 

کلیدواژه