گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی افغانستان مرد صلح نیست بلکه به دنبال جنگ است
(last modified 1396-06-14T09:12:50+00:00 )
سنبله 14, 1396 13:42 Asia/Kabul
  • گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی افغانستان مرد صلح نیست بلکه به دنبال جنگ است

گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی افغانستان مرد صلح نیست، همیشه با جنگ زندگی کرده، ادبیات و زبان جنگی دارد

کارشناس سیاسی و فعال رسانه ای افغان تاکید کرد: گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی افغانستان مرد صلح نیست، همیشه با جنگ زندگی کرده، ادبیات و زبان جنگی دارد و به نظر می رسد که دیگر حتی خانواده اش با دیدگاه های او موافق نیستند.

صدیق الله توحیدی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: از ابتدا مشخص بود که حضور گلبدین حکمتیار در افغانستان و صلح وی با حکومت این کشور هیچ تغییری در جبهات جنگ ایجاد نخواهد کرد.

هیچ جبهه ای بصورت مستقیم تحت امر حکمتیار نبود تا با پیوستن وی آن جبهه هم به روند صلح بپیوندد و حکومت در مناطق تحت تصرف آن ها حاکم شود.

وی افزود: برخی ها در داخل حکومت افغانستان فکر می کردند که حضور جمعیت اسلامی طی بیش از شانزده سال گذشته توازن قدرت را به نفع این حزب به هم زده و برای مهار حزب جمعیت اسلامی نیاز است که حکمتیار به روند صلح بپیوندد از اینرو حکمتیار را به کابل آوردند که نه تنها توازن ایجاد نکرد بلکه باعث بروز مشکلات دیگری نیز شد.

به گفته این کارشناس سیاسی برخی کشورها به دنبال آن هستند که در افغانستان جنگ های قومی و مذهبی به راه بیفتد و از حکمتیار هم به این منظور استفاده می کنند اما مردم این کشور تجارب تلخ جنگ های گذشته را به یاد دارند ضمن اینکه در این کشور هیچ وقت جنگ مذهبی وجود نداشته، جنگ های دهه هفتاد هم جنگ مذهبی نبود بلکه جنگ های قدرت طلبانه تعدادی از احزاب بود که توسط برخی کشورهای منطقه حمایت می شد.

توحیدی اضافه کرد: در افغانستان شیعه و سنی همواره برادرانه در کنار یکدیگر زندگی کرده و حتی پیوند خونی برقرار کرده اند، مذهب جعفری و مذهب حنفی باهم تعامل بسیار نزدیک داشته اند بنابراین با اظهارات افرادی مانند حکمتیار و جنایات گروه هایی مانند داعش این وضعیت برهم نمی خورد و این مردم اتحاد و یکپارچگی خود را از دست نمی دهند.

 

کلیدواژه