گفت و گوهای روسیه و امریکا در مورد افغانستان می تواند مفید و اثرگذار باشد
(last modified Tue, 05 Sep 2017 12:06:57 GMT )
سنبله 14, 1396 16:36 Asia/Kabul

گفت و گوهای روسیه و امریکا در مورد افغانستان در صورتی که در یک چارچوب مشخص صورت بگیرد می تواند مفید و اثرگذار باشد

کارشناس و فعال سیاسی افغان گفت: گفت و گوهای روسیه و امریکا در مورد افغانستان در صورتی که در یک چارچوب مشخص صورت بگیرد می تواند مفید و اثرگذار باشد.

رحمت الله بیژن پور در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به درخواست روسیه برای گفت و گو با امریکا در مورد قضیه افغانستان اظهار داشت: پس از اعلام استراتژی جدید امریکا در قبال افغانستان روسیه منتظر ماند تا ببیند که حرکت های جدید در منطقه چه خواهد بود، سپس خواستار مشخص شدن مدت حضور نیروهای امریکایی در افغانستان شد که قرار است به این کشور اعزام شوند.

وی افزود: استراتژی تقابل و چالش های منطقه ای ایجاب می کند که روس ها خواستار روشنی شرایط حضور نیروهای امریکایی در افغانستان و منطقه باشند، سیاست های هر دو کشور در مورد افغانستان هم باید مشخص باشد.

به گفته بیژن پور امریکا و روسیه جزء کشورهای قدرتمند جهان هستند و موضوع افغانستان هم به یک مساله جهانی تبدیل شده از اینرو به نظر می رسد که گفت و گوها بین این دو کشور در صورتی که در یک چارچوب مشخص و مدون صورت بگیرد، می تواند مفید باشد.

این کارشناس سیاسی عنوان کرد: جنگ سرد بین قدرت ها به پایان نرسیده بود و همچنان ادامه داشت، مشکلاتی هم در منطقه و افغانستان بوجود آمد که همان فضای جنگ سرد را بوجود می آورد، به هر صورت تقابل وجود دارد اما به خاطر ایجاد ثبات در منطقه گفت و گوهای امریکا و روسیه اهمیت دارد.

وی اضافه کرد: شرایط برای گفت و گو همیشه مساعد است و به جای اینکه چالش های منطقه ای رشد کند و این کشورها وارد شرایط خطرناک شوند بهتر است که وارد گفت و گوهای موثر شوند.

 

کلیدواژه