توسعه تعاملات نفتی ایران با رویکرد به دستیابی به فناوری های پیشرفته
(last modified Tue, 05 Sep 2017 13:48:10 GMT )
سنبله 14, 1396 18:18 Asia/Kabul
  •  توسعه تعاملات نفتی ایران با رویکرد به دستیابی به فناوری های پیشرفته

فعالیت ها و اقدامات وزارت نفت ایران در زمینه توسعه و عملیاتی کردن طرح های نفتی با  همکاری شرکت های داخلی و خارجی  رو به فزونی است .

وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران  در همین خصوص از تمایل  برزیل برای تامین نفت یک پالایشگاه بزرگ در حال ساخت این کشور توسط ایران  خبر داد و گفت: وزارت نفت ایران در سه تا چهار ماه آینده با تعداد زیادی از شرکت های بین المللی مذاکرات فشرده بازرگانی خواهد داشت.

«بیژن نامدار زنگنه» دوشنبه شب پس از دیدار با «فرناندو کولهو فیلهو»  وزیر معادن و انرژی برزیل، در تهران، ضمن اعلام این خبر افزود: یک از محورهای  گفت‌وگوی هیات‌های ایرانی و برزیلی، دعوت ایران از شرکت دولتی نفت برزیل (پتروبراس) برای حضور در پروژه‌های نفت و گاز ایران بود.

زنگنه همچنین با بیان این که برای توسعه طرح لایه‌های نفتی پارس جنوبی از شرکت های متعددی دعوت شده است خاطر نشان کرد، ایران درماه های آینده مذاکراتی با«شل» رویال داچ ، پتروناس مالزی  و پتروبراس برزیل خواهد داشت.

وزارت نفت در این تعاملات تلاش می کند  ضمن  همکاری راهبردی با شرکت های خارجی و مراکز پژوهشی معتبر، سطح  فناوری  در صنعت نفت را نیز ارتقا دهد . براین اسا س مذاکرات و بحث ها برای عقد قراداد با شرکت های خارجی و داخلی آغاز شده است . یکی از نمونه های این همکاری  امضای  قراداد ی با شرکت توتال  فرانسه است .

براساس این قرارداد  که ماه ژوییه گذشته امضا شد طرف های همکاری  موظفند توانمندی های مربوط به مهندسی مخزن، مدیریت پروژه های گازی، مدیریت دارایی ها را به شرکت ایرانی منتقل کنند .در ارتباط با  انتقال  انتقال تکنولوژی نیزشرکت توتال متعهد شده است پژوهشکده  نفت وابسته به نفت را که مسئول مطالعات پارس جنوبی  است ،تجهیز کند

حضرت آیت الله  خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی ‏در دیدار  اخیر رئیس جمهوری اسلامی ایران و اعضای هیأت دولت، به مناسبت " هفته دولت"   خاطر نشان کردند، اقتصاد در اولویت است  اقداماتی همچون تقویت  تولید داخلی و انتقال فناوری و تکنولوژی از موضوعاتی است که در این زمینه بارها مورد تاکید رهبر معظم انقلاب قرار گرفته اند .براین اساس انتقال تکنولوژی  ازاولویت های  برنامه توسعه صنعت نفت ایران است .
حضور  ببیش از   دو هزار و 500 شرکت ایرانی در بیست و دومین نمایشگاه بین المللی صنعت نفت تهران، در ماه می گذشته نشان داد که ظرفیت های ایران در صنعت نفت روبه توسعه است و ایران مصمم است در این زمینه  به رشد پایداردست یابد و در این هدف  جدی است . براین اساس  ایران اکنون وارد تعاملات  فنی و اجرایی درهمکاری های نفتی  شده است و به موازات ایفای نقش بعنوان یک  منبع  با ثبات در تامین انرژی  ؛ در حال  عبور از وابستگی به خام فروشی نفت است  . حضور و تمایل  شرکت های بزرگ نفتی مانند توتال و شرکت اینپکس INPEX ژاپن برای مشارکت در توسعه میدان های  نفتی ایران با رویکرد  به  انتقال  دانش و فناوری جدید به ایران ،نشان از این چرخش مهم دارد .