تاکید ایران بر ضرورت تلاش کشورهای اسلامی برای پایان دادن نسل کشی مسلمانان روهینگیا
(last modified 1396-06-15T05:34:23+00:00 )
سنبله 15, 1396 10:04 Asia/Kabul
  • تاکید ایران بر ضرورت تلاش کشورهای اسلامی برای پایان دادن نسل کشی مسلمانان روهینگیا

مسلمانان روهینگیا بعنوان بخشی از جامعه میانمار اکنون هدف دور تازه ای از خشونت های سازمان یافته  قرار گرفته اند.

با به آتش کشیده شدن روستا ها و سکونت گاه های  مسلمانان روهینگیا در مناطق مختلف ایالت راخین در غرب میانمار و با ادامه عملیات سرکوبگرانه نظامیان ،هر روز  بر موج آوارگان روهینگیایی افزوده می شود .دولت میانمار، بیش از یک میلیون مسلمانان روهینگیایی را مهاجران غیر قانونی می داند و هیچ حق شهروندی برای آنها قائل نیست. با این رویکر ضد بشری استان راخین از سال 1391 صحنه حملات ارتش میانمار و بودائیان افراطی علیه مسلمانان روهینگیا است.در ماههای اخیر بوداییان افراطی سیاست زمین سوخته و نسل کشی مسلمانان روهینگیا را برای تصاحب و غارت اموال آنان با    شدت بیشتری  بیشتری دنبال می کنند.

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه  در ادامه تلاش ها و رایزنی ها برای توقف این فاجعه انسانی   ؛ در تماس های تلفنی جداگانه با «مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه، «عنیفه امان» Anifah Aman وزیر امور خارجه مالزی و «رتنو مارسودی» Retno Marsudi، وزیر امور خارجه اندونزی،  اقدامات عملی کشورهای اسلامی برای پایان دادن به خشونت های علیه  مسلمانان روهینگیا را  خواستار شد.

وزیر امور خارجه ایران همچنین در این تماس ها، آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای هر گونه مساعدت و اتخاذ راهکارهای جمعی توسط مجامع بین المللی و کشورهای اسلامی اعلام کرد.

از 25 اوت گذشته تاکنون در موج جدید حملات ارتش و بوداییان افراطی میانمارضد مسلمانان روهینگیا صدها نفر کشته و مجروح شده‌اند. 

سازمان بین المللی مهاجرت اعلام کرده است ، هزاران   روهینگیایی  در پی شدیدترین خشونت های پنج سال اخیر با عبور از مرز میانمار، وارد بنگلادش شده اند.اما با ممانعت  گارد مرزی بنگلادش از ورود آوارگان به این کشور، تعداد افرادی که در منطقه مرزی گرفتار شده اند .این در حالی است که آنهایی که مجال و یا توان گریختن ندارند با خطر کشتارهای جمعی در داخل مرزهای میانمار مواجه اند.

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، دربخشی از  پیام اخیرشان به  حجاج بیت الله الحرام که در مراسم برائت از مشرکین قرائت شد با بیان اینکه امروز دنیای اسلام دچار ناامنی است؛ خاطرنشان کردند،دفاع قاطع از اقلّیّت‌های تحت ستم مسلمان، همچون مظلومان میانمار ، ضروری است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی پیش از این نیز در دیدار میهمانان سی‌امین کنفرانس وحدت اسلامی، حمله و کشتار مسلمانان از میانمار در شرق آسیا تا نیجریه در غرب افریقا  را از نتایج توطئه‌های تفرقه انگیز مستکبران دانستند .

در اینکه وضعیت مسلمانان روهینگیا در تناقض با مفاد منشور ملل متحد و اسناد بنیادین حقوق بشراست ، شکی نیست. هر چند شورای حقوق بشر سازمان ملل ،مسلمانان روهینگیا را مظلوم ترین اقلیت جهان دانسته است .اما برای تحت فشار قراردادن دولت میانمار برای جلوگیری از کشتار آنان و آواره کردنشان  به اقدامی جدی نیاز است و در این اقدام بی تردید باید نقش کشورهای اسلامی برجسته تر و قوی تر باشد .