رایزنی روحانی و اردوغان درباره آخرین تحولات منطقه
(last modified 1396-06-19T09:34:20+00:00 )
سنبله 19, 1396 14:04 Asia/Kabul
  • رایزنی روحانی و اردوغان درباره آخرین تحولات منطقه
    رایزنی روحانی و اردوغان درباره آخرین تحولات منطقه

«حسن روحانی» رئیس جمهوری اسلامی ایران و «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه شنبه‌شب در حاشیه اجلاس سران کشور های اسلامی در آستانه، پایتخت قزاقستان دیدار کردند.

اجلاس سران سازمان‌ همکاری اسلامی اگرچه با موضوع همکاری کشورهای اسلامی در  حوزه علم و فناوری در "آستانه"  قزاقستان، در حال برگزاری است اما  بی تردید  مسایلی که امروز بر سرنوشت منطقه و جهان اسلام سایه انداخته حائز اهمیت زیادی است و نمی توان از کنار انها بی تفاوت گذاشت.

تشکیل نشست سران کشورهای اسلامی در"آستانه " در شرایطی است که منطقه  و جهان اسلام در وضعیت حساسی قرار گرفته است . استمرار مقابله با تروریسم و داعش و ضرورت اتخاذ مواضع هماهنگ از سوی کشورهای منطقه برای مقابله با  تحرکات  تجزیه طلبانه درمنطقه از مسایل مهمی است که نباید ازانها غفلت شود.ازطرفی جهان اسلام نیازمند اقدامی موثر ازسوی کشورهای اسلامی در قبال مسایلی است که درمیانمار رخ  داده است .

از 3 سنبله  تاکنون در موج جدید حملات سرکوبگرانه و تجاوزکارانه ارتش میانمار علیه مسلمانان روهینگیا در استان راخین، غرب این کشور، بیش از شش هزار مسلمان روهینگیایی کشته و هشت هزار نفر دیگر زخمی شده اند.آنچه در میانمار می گذرد امری اتفاقی  وگذرا نیست  بلکه  توطئه ای حساب شده  است.

«علی اکبر ولایتی» دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی در بیانیه ای اعلام کرد: طرح رژیم صهیونیستی برای پاک کردن چهره ظالم و کودک کش خویش و گسترش فرهنگ ظلم و ستم بر کودکان، سالخوردگان و ‏انسان های بی گناه با هماهنگی دولت میانمار، نشان از جنایتی دهشتناک و سازمان یافته علیه مسلمانان محروم روهینگیا دارد.‏

وقایع هولناک اما هدفمند در میانمار بی تردید مسوولیت همه نهادهای بین المللی مانند سازمان ملل متحد، شورای حقوق بشر، سازمان همکاری اسلامی وجامعه بین الملل  را بیش از پیش سنگین می کند.

پایگاه اینترنتی موسسه روابط بین المللی و راهبردی (Iris) ، اندیشکده ای مستقر در فرانسه که رویدادها و تحولات سیاسی و اجتماعی جهان را تجزیه و تحلیل می کند، در مطلبی تحت عنوان« آیا سرنوشت مسلمانان روهینگیایی، نشان دهنده ضعف قدرت آنگ سان سوچی است؟» می نویسد :متاسفانه شرایط زندگی جامعه مسلمانان روهینگیایی از زمانی که آنگ سان سوچی به قدرت رسیده، بهتر نشده بلکه حتی بدتر نیز شده است .واقعیت امر آن است که دولت کنونی حاکم بر میانمار اقدامات  لازم برای جلوگیری از کشتار و خشونت و اذیت و آزارها آنها نیز تاکنون به اجرا نگذاشته است.

«محمدجواد ظریف» وزیر خارجه ایران  چند روز قبل در نامه ای خطاب به «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل ضمن هشدار درباره ادامه خشونت های سازمان یافته علیه مسلمانان میانمار نوشت؛ جامعه جهانی بویژه سازمان ملل متحد باید در این زمینه اقدام فوری کند.اما بی تردید نقش کشورهای اسلامی دردفاع از حقوق مسلمانان باید برجسته ترو قوی تر باشد تا موضع یکسان و موثری از سوی کشورهای اسلامی در قبال جنایات ضد بشری علیه  مسلمانان میانمار اتخاذ شود.