لزوم پاسخ سازمان ملل درباره فعالیت‌های خود در افغانستان
(last modified 1396-06-20T03:44:55+00:00 )
سنبله 20, 1396 08:14 Asia/Kabul
  •  لزوم پاسخ سازمان ملل درباره فعالیت‌های خود در افغانستان

محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان بر لزوم پاسخگویی دفترنمایندگی سازمان ملل و نهادهای وابسته به آن در این کشور به مردم و دولت افغانستان تاکید کرد.

غنی در نشستی که به منظور هماهنگ سازی فعالیت‌های سازمان ملل در ارگ ریاست جمهوری افغانستان برگزار شد، گفت،نهادهای سازمان ملل متحد دراین کشور باید ضمن ارزیابی عملکرد  درمورد فعالیت‌ های خود به مردم و دولت افغانستان پاسخگو باشند.

وی  با اشاره به لزوم اصلاحات همه جانبه در نهادهای سازمان ملل گفت اساس عملکرد این نهادها باید بر محور عرضه و تقاضا استوار باشد.

رئیس جمهوری افغانستان افزود،مردم و حکومت این کشور از شرکای بین‌المللی خود و سازمان ملل می‌خواهند تا اصلاحات گسترده‌ای را در نهادهای خود در افغانستان در پیش گیرند.

وی  تاکید کرد، اصلاحات خواست اساسی دولت است و منابع باید به صورت موثر و شفاف مورد استفاده قرار گیرد و حسابرس نیز از یاد نرود.

سخنان رئیس جمهوری افغانستان درباره لزوم پاسخگویی نهادهای وابسته به سازمان ملل در این کشور به دولت و ملت افغانستان، نشانه ای جدی از نگرانی کابل ازشفاف نبودن مصرف بودجه این نهادها و صرف منابع آن در پروژه هایی است که در چرخه زندگی مردم تاثیر چندانی نداشته است.

شاید برای اولین بار است که مسئله لزوم شفاف شدن و ارائه گزارش ازعملکرد نهادهای وابسته به سازمان ملل در افغانستان مطرح شئده است.تا پیش از این،نگرانی دولت افغانستان از هدر رفتن کمک های مالی بین المللی توسط شرکت های خارجی مسئول در امر بازسازی این کشور بود که با اظهارات محمد اشرف غنی،باید عملکرد غیر شفاف نهادهای وابسته به سازمان ملل در افغانستان را هم به آن اضافه کرد.

سیف الدین سیحون استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه کابل می گوید،درهدر رفتن کمک های مالی بین المللی به افغانستان خارجی ها و از جمله آمریکایی ها در این زمینه مقصر هستند.به گفته وی،پروژه هایی که شرکت های غربی در افغانستان راه اندازی کرده اند کوتاه مدت، هزینه بر و به گونه ای بوده که هزینه ها بیشتر به خود آمریکا و دیگر کشورهای غربی بازگشته و در جهت منافع ملی افغانستان سوق داده نشده و این شرکت ها  افراد ناکارآمد را وارد پروژه ها می کردند و بخش زیادی از کمک ها به عنوان حقوق آن ها از افغانستان خارج شد.

با توجه به سابقه منفی شرکت های خارجی در روند بازسازی افغانستان به خصوص در هدر دادن کمک های مالی که اداره آمریکایی بازرسی بازسازی آن کشور هم به آن اذعان دارد ،رئیس جمهوری افغانستان با تاکید بر لزوم پاسخگویی نهادهای سازمان ملل در افغانستان درباره عملکرد خود،درصدد برآمده تا از تکرار تجربه تلخ و بی نتیجه شرکت های غربی دربازسازی این کشور جلوگیری کند.

این دیدگاه وجود دارد که عدم هماهنگی نهادهای وابسته به سازمان ملل در افغانستان با دولت این کشور برای اجرای پروژه ها موجب شده تا این نهادها پروژه های غیر ضرور را در دستور کار برنامه های خود قرار دهند که اجرای آن تاثیری در بهبود زندگی مردم افغانستان نداشته است.

 این موضع اشرف غنی نشان می دهد که وی حاضر نیست کارنامه منفی نهادهای  سازمان ملل و شرکت های خارجی در افغانستان را صرفا به دلیل سیاست اعلامی آن در کمک به روند بازسازی این کشوربپذیرد و خواستار شفاف شدن عملکرد آنان در این زمینه است.         

کلیدواژه