سنبله 23, 1396 16:56 Asia/Kabul
  • راه حل اختلافات افغانستان و پاکستان

پیشنهاد نخست وزیر پاکستان در خصوص انجام عملیات‌های مشترک مرزی ،راه حل واقعی مشکلات دو کشور نیست زیرا سران طالبان و لانه های تروریستها در خاک پاکستان هستند.

نماینده پارلمان افغانستان می گوید : پیشنهاد نخست وزیر پاکستان در خصوص انجام عملیات‌های مشترک و ساخت حصار در خط دیورند ،راه حل واقعی مشکلات دو کشور نیست.

سمیع الله صمیم در مصاحبه با رادیو دری گفت "مشکل اساسی، چگونگی سیاست پاکستان در قبال افغانستان است و باید حکومت و ارتش پاکستان قاطعانه با تروریسم مبارزه کنند زیرا سران طالبان و لانه های تروریستها در خاک پاکستان هستند.

این نماینده پارلمان افغانستان تصریح نمود :ما با ملت پاکستان مشکل نداریم مشکل ما با نظام پاکستان است که هیچگاه در مبارزه با تروریسم صادق نبوده است.

 سمیع الله صمیم ابراز امیدواری کرد :پاکستان صادقانه با قضایای افغانستان برخورد کند تا مشکلات دو کشور از طریق گفتگو حل شود.

احمد ارشاد خطیبی استاد دانشگاه نیز در مصاحبه با رادیو دری گفت در جنگ افغانستان ،تنها پاکستان مقصر نیست.

وی تصریح نمود :اینکه تمام مشکلات افغانستان ، از ناحیه پاکستان پنداشته می شود فرافکنی است زیرا عوامل داخلی و خارجی در بحران افغانستان نقش دارند.

خطیبی تاکید کرد :سیاست پاکستان تحت نظر آمریکا وانگلیس طراحی و اجرایی می شود.

این تحلیلگر مسایل سیاسی با اشاره تلویحی به منازعات افغانستان و پاکستان در خصوص خط دیورند گفت:دو کشور باید به یک توافق تاریخی درباره خط دیورند دست یابند زیرا اگر این توافق صورت نگیرد سیاست پاکستان هم در افغانستان تغییر نمی کند.

 

کلیدواژه