سنبله 26, 1396 12:28 Asia/Kabul
  • هشدار احمد ضیا مسعود به اشرف غنی

 رهبر جبهه ملی افغانستان در گردهمایی گروه موسوم به ائتلاف شمال تاکید کرد، اگر محمد اشرف غنی رییس جمهوری این کشور از انجام اصلاحات ناتوان است، باید قدرت را به فرد دیگری واگذار کند.

،"احمد ضیاء مسعود" ،برادر احمدشاه مسعود قهرمان ملی افغانستان در این گردهمایی که به مناسبت هفته شهید برگزار شد تاکید کرد اشرف غنی تاکنون گام عملی برای اصلاحات سیاسی در افغانستان برنداشته است زیرا به اصلاحات و مبارزه با تروریسم اعتقادی ندارد .رهبر جبهه ملی افغانستان با بیان‌ این که دولت کابل یک ساختار سیاسی مبتنی بر تمایلات قومی دارد خاطرنشان کرد، برخی افراد تحت عنوان «دموکراسی» تمام قدرت را در کنترل قوم خاصی درآورده است.انتقاد احمد ضیا مسعود از اشرف غنی ناظر بر اجرا نشدن توافقنامه سیاسی برای تشکیل دولت وحدت ملی است که در سال 1394 میان محمد اشرف غنی و عبدا... عبدا... رئیس شورای اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان  امضا شد.براساس این توافق، قرار شد بعد از دوسال از تشکیل دولت وحدت ملی با تشکیل لویه جرگه ،قانون اساسی اصلاح و نظام ریاستی در افغانستان به نظام پارلمانی تغییر کند تا عبدا... عبدا... به عنوان نخست وزیر به فعالیت خود ادامه دهد .با گذشت سه سال از اغاز فعالیت دولت وحدت ملی ،محمد اشرف غنی نه تنها از خود اراده ای برای اجرای توافقنامه  نشان نمی دهد بلکه با جابجایی مناصب دولتی ،ارایش حضور مقامات از اقوام مختلف را به نفع پشتونها تغییر داده که با انتقادات گسترده در افغانستان روبرو شده است .  

خبرگزاری  صدای افغان (آوا) در گزارشی به نقل از تحلیلگران افغان اعلام کرد :

"رهبران حکومت وحدت ملی، باید بدانند که دست کم در این مرحله حساس، زمان چانه زدن های سخیف بر سر امتیازگیری و انحصار قدرت سیاسی نیست."

انتقاد احمد ضیا مسعود از بی توجهی اشرف غنی به توافقنامه سیاسی بیانگر ادامه  اختلافات سیاسی و از سرگیری تنش های قومی در افغانستان است .زیرا غیر پشتونها رئیس جمهوری این کشور  را به تلاش برای انحصار گرایی قدرت با تقویت موقعیت پشتونها متهم می کنند که تاکنون لطمات و صدمات بسیار زیادی را از نظر امنیتی و سیاسی به افغانستان تحمیل کرده است که از جمله ان خارج شدن عبدالرشید دوستم معاون اول رئیس جمهوری از کشور و بروز اختلاف در حزب  جمعیت اسلامی به عنوان بزرگترین تشکل سیاسی این کشور بوده است . 

حامد کرزای رئیس جمهوری قبلی افغانستان :

"برای محافظت از حاکمیت ملی افغانستان از رهبران حکومت وحدت ملی خواسته ام  به وعده‌های داده شده به مردم افغانستان عمل کنند و مردم را ناامید نکنند"

در هر حال ،بسیاری از تحلیلگران براین اعتقادند روند تحولات افغانستان که برخی از ان به عنوان انحصار گرایی قدرت پشتونها یاد می دانند نوعی بازشدن زخمهای کهنه گذشته میان سران قبایل و رهبران سیاسی است که به هیچ عنوان به نفع ثبات و استقلال و حاکمیت ملی افغانستان نیست .اظهارات اخیر گلبدین حکمتیار که اخیرا با انتقاد محافل سیاسی و رسانه ای در افغانستان روبرو شده است می تواند بیش از پیش به تفرقه و تنش در این کشور به نفع پشتونها دامن بزند.

 

کلیدواژه