حضور حکمتیار در افغانستان باعث تشدید تنش های حزبی، قومی و زبانی شده است
(last modified 1396-06-26T10:57:21+00:00 )
سنبله 26, 1396 15:27 Asia/Kabul

آمدن گلبدین حکمتیار به کابل به جای کمک به روند صلح و امنیت باعث تشدید تنش های حزبی، قومی و زبانی شده است

کارشناس سیاسی افغان گفت: آمدن گلبدین حکمتیار به کابل به جای اینکه کمکی به روند صلح و امنیت کند باعث تشدید تنش های حزبی، قومی و زبانی شده است.

لیاقت علی امینی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در کابل اظهار داشت: از گذشته ها تنش هایی بین حزب اسلامی و حزب جمعیت اسلامی افغانستان وجود داشته و حتی برخوردهای نظامی میان آن ها صورت گرفته و بار دیگر اختلافات افزایش یافته است.

وی افزود: در شرایط جدید و با پیوستن گلبدین حکمتیار به برنامه صلح و آمدن وی به کابل انتظار می رفت که او بتواند در رابطه با پیوستن گروه های مسلح مانند طالبان هم قدمی بردارد و موثر باشد و اثرات مثبتی بر وضعیت امنیتی افغانستان بگذارد اما چنین نشد و تنش های تازه ای در این کشور رونما شد.

این کارشناس سیاسی تصریح کرد: به اختلافات حزبی و گروهی، قومی و زبانی دامن زده می شود و این اختلافات در حال گسترش است که مردم افغانستان از اینکه چنین مسایلی بار دیگر مطرح می شود نگران هستند.

امینی عنوان کرد: این مساله به نفع افغانستان نیست، جز اینکه مشکلات این کشور را افزایش دهد هیچ دستاوردی نخواهد داشت و حتی برخی افراد وابسته به حزب اسلامی حکمتیار هم به موضع گیری های وی اعتراض داشته اند و معتقدند که سران این حزب نباید به مسایل حزبی، قومی و زبانی دامن بزنند.

وی اضافه کرد: محافل عمومی و مردم افغانستان موضع گیری های آقای حکمتیار را نمی پذیرند زیرا وی به مسایلی دامن زده که به نفع افغانستان نیست، موضع گیری هایی هم که حکمتیار در مورد انتخابات ریاست جمهوری داشته مبنی بر اینکه رئیس جمهور آینده کسی خواهد بود که حزب اسلامی بخواهد، منطقی نیست زیرا رئیس جمهور را مردم انتخاب می کنند.

به گفته این کارشناس افغان هرکسی می تواند در مورد انتخابات اظهار نظر کند اما آزادی اظهار نظر به معنای آن نیست که افراد اقداماتی کنند که به روند انتخابات ضربه بزند تمام مردم احزاب و گروه ها باید تلاش کنند که بر اساس قانون اساسی و قانون انتخابات خود را برای انتخابات آماده کنند.

امینی گفت: بدست آوردن پست و مقام از طریق آراء مردم برای هر شخصیت، حزب و گروه به روند دمکراسی کمک می کند، اکنون شرایط نسبت به گذشته متفاوت است و اینگونه نیست که کسی بخواهد با زور و تهدید قدرت را تصاحب کند.

 

کلیدواژه