انحصارگرایی قدرت پاسخگو نیست و نمی تواند کشور را به سوی بهبود اوضاع پیش ببرد
(last modified 1396-06-27T11:05:02+00:00 )
سنبله 27, 1396 15:35 Asia/Kabul

سران حکومت وحدت ملی افغانستان بدانند که انحصارگرایی قدرت پاسخگو نیست و نمی تواند کشور را به سوی بهبود اوضاع پیش ببرد

کارشناس و فعال سیاسی-اجتماعی افغان تاکید کرد: سران حکومت وحدت ملی افغانستان بویژه رئیس جمهور باید بدانند که انحصارگرایی قدرت پاسخگو نیست و نمی تواند کشور را به سوی بهبود اوضاع پیش ببرد.

محمد مختاری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به اظهارات اخیر احمد ضیاء مسعود رهبر جبهه ملی افغانستان مبنی بر اینکه اشرف غنی تاکنون گام عملی برای اصلاحات سیاسی در افغانستان برنداشته و دولت کابل یک ساختار سیاسی مبتنی بر تمایلات قومی دارد، گفت: سرچشمه بحران در افغانستان انحصار قدرت است.

وی افزود: از زمانی که حکومت وحدت ملی بین دو تیم انتخاباتی شکل گرفت وعده هایی در مورد اصلاحات نظام، کمیسیون های انتخاباتی و اصلاحات در عرصه های اداری و تامین عدالت اجتماعی و سیاسی برای مردم داده شد و به موضوعات دیگری که در جهت بهبود اوضاع سیاسی و امنیتی مثمر ثمر بود تاکید شد اما به این وعده ها عمل نشد.

به گفته این کارشناس سیاسی این در حالی بود که تعهداتی داده شده بود و این تعهدات در برابر جامعه جهانی امضا شد اما به فراموشی سپرده شد و پس از فراموشی وعده ها، طبیعی بود که تنش ها افزایش پیدا کند.

مختاری یاد آور شد که احمد ضیاء مسعود از متحدین رئیس جمهور در زمان انتخابات و از مشاوران ارشد وی در عرصه اصلاحات نظام بود اما رئیس جمهور به سمت خودمحوری حرکت کرد و مشورت های دیگران را نادیده گرفت و این سبب شد که یک فروپاشی سیاسی را در عرصه حکومت وحدت ملی شاهد باشیم.

وی تصریح کرد: معاون اول رئیس جمهور در حال حاضر در ترکیه و در تبعید بسر می برد و احمد ضیاء مسعود که نماینده رئیس جمهور در امور اصلاحات و حکومت داری خوب بود برکنار شد، ارتباطات بین رئیس جمهور و ریاست اجرایی روز به روز سردتر شد که از لحاظ سیاسی، اقتصادی و امنیتی چالش های زیادی را بوجود آورد.

به گفته این کارشناس افغان وضعیت به گونه ای پیش رفت که حتی از درون حکومت ائتلاف جدیدی در برابر حکومت شکل گرفت و در ائتلاف نجات افغانستان معاون اول رئیس جمهور، معاون دوم ریاست اجرایی و والی بلخ حضور دارند که جزء ارکان حکومت هستند.

مختاری اضافه کرد: اظهارات احمد ضیاء مسعود هم در همین راستا قابل ارزیابی است و تاکنون اعضای ارگ و ریاست جمهوری توجهی به اعتراضات نداشته اند که باید شرایط کشور را در نظر بگیرند و در جهت بهبود اوضاع کشور گام های مناسبی برداشته شود.

این فعال سیاسی-اجتماعی عنوان کرد: سرچشمه بحران در افغانستان انحصار قدرت در دست قوم، گروه یا افرادی خاص است که یک نظام دیکتاتوری را به نمایش می گذارد، مردم از نظام انحصاری خسته شده اند و نظامی را می خواهند که همه اقوام و گروه ها در آن نقش داشته باشند، بر اساس توافقنامه تشکیل حکومت وحدت ملی هم قرار بود که قانون اساسی تغییر کند و نظام ریاستی متمرکز به نظام پارلمانی یا صدارتی تبدیل شود تا توزیع قدرت صورت بگیرد.

وی اضافه کرد: دست اندرکاران حکومت وحدت ملی بویژه رئیس جمهور باید به این نتیجه رسیده باشند که تک محوری و انحصار قدرت پاسخگو نیست و مردم از این وضعیت خسته شده اند بنابراین رئیس جمهور باید بر اساس موافقت نامه سیاسی حکومت وحدت ملی عمل کند که در شرایط کنونی بهترین راه برای بهبود اوضاع، همین مساله است.

 

کلیدواژه