سنبله 29, 1396 13:53 Asia/Kabul
  • اظهارات نتانیاهو و صندلی های خالی مجمع عمومی

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در حالی تلاش کرد نشان دهد انزجار و تنفر جهانی از این رژیم در جهان کاهش یافته است که صندلی های خالی مجمع عمومی سازمان ملل متحد در هنگام سخنرانی وی خالی بود.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد بیش از همه بر دو محور تمرکز کرد: بهبود روابط اسرائیل با کشورهای جهان و خطرهای برجام و تهدید ایران.

نخست وزیر رژیم صهیونیستی بهبود روابط این رژیم با کشورهای جهان را با این جمله که «قصد دارم به قطب سفر کنم زیرا معتقدم پنگوئن ها هم حامی اسرائیل هستند»، بیان کرد. اما آیا واقعاً روابط رژیم صهیونیستی با جهان تقویت شده است؟ واقعیت های سیاسی، خلاف اظهارات نتانیاهو را نشان می دهند.

یکی از واقعیت ها، صندلی های خالی مجمع عمومی هنگام سخنرانی نخست وزیر رژیم صهیونیستی است. این صندلی های خالی ضمن اینکه نشان می دهد دولتمردان کشورهای دیگر زمان خود را برای شنیدن سخنان نتانیاهو هدر نمی دهند، گویای وجهه و جایگاه ضعیف اسرائیل نزد کشورهای دیگر نیز است.

یکی دیگر از واقعیت ها در این خصوص، قطعنامه 2234 شورای امنیت تحت عنوان «توقف شهرک سازی اسرائیل» است. این قطعنامه در واپسین روزهای سال 2016 میلادی در شورای امنیت سازمان ملل متحد با 14 رای مثبت و تنها یک رای ممتنع آمریکا به تصویب رسید که ضمن محکوم کردن شهرک سازی، خواستار توقف آن شد. به عبارت دیگر، از نشست سالیانه مجمع عمومی در سال 2016 تا نشست سال 2017 میلادی یک قطعنامه در شورای امنیت که مهمترین رکن سازمان ملل متحد است، در محکومیت رژیم صهیونیستی تصویب شد.

به نظر می رسد که نتانیاهو ادعای خود را صرفاً بر اساس بهبود روابط اسرائیل با یک یا دو کشور عربی از جمله عربستان سعودی مطرح کرده است؛ عربستانی که روزنامه گاردین انگلیس روز گذشته در مطلبی با عنوان «محمد بن سلمان در عرش و کشورش در فرش»، وضعیت در این کشور را «آشوبزده» خواند و نوشت: «عربستان مهد افراط گری بوده تا ثبات بیابد و این همواره عامل نگرانی جهانی است.»

این شواهد سیاسی بیانگر این است که تلاش نتانیاهو برای القای بهبود نگاه جهانی به اسرائیل نه تنها یک واقعیت سیاسی نیست بلکه صرفاً «مصرف داخلی» دارد تا افکار عمومی در داخل سرزمین های اشغالی از فساد نتانیاهو و همسرش، سارا، به سمت موضوعات کاذب تمرکز کند. 

نتانیاهو، اما، مانند همه این سال ها که در مجمع عمومی سخنرانی می کند بار دیگر ایران را یکی از محورهای اصلی سخنان خود قرار داد. نخست وزیر رژیم صهیونیستی این بار از تهدیدهای برجام گفت و مدعی شد که «برجام یا باید لغو شود یا تغییر یابد.» نخست وزیر رژیم صهیونیستی در حالی این اظهارنظر را درباره برجام کرد که تنها طی دو روز گذشته شمار زیادی از مقامات غربی به خصوص فدریکا موگرینی و امانوئل ماکرون، رسماً ضمن دفاع از برجام، آنرا «توافقی جهانی» دانسته اند که لازم الاجرا است.

تحلیل و بررسی سخنرانی های بنیامین نتانیاهو در نشست هایی که در مجمع عمومی سازمان ملل متحد طی سال های اخیر داشته است، نشان می دهد که وی هر سال در مقایسه با سال قبل از آن، در ترغیب افکار عمومی به نفع رژیم صهیونیستی «ناکام تر» بوده است.