سنبله 30, 1396 15:15 Asia/Kabul
  • «برجام»؛ همراهی جامعه جهانی و انزوای آمریکا

نشست وزیران خارجه ایران و گروه پنج به علاوه یک در مقر سازمان ملل در نیویورک برگزار شد؛ در این نشست، «برجام» توافق خوبی اعلام شد و به جز واشنگتن، بقیه طرف‌ها بر مخالفت با مذاکره مجدد درباره «برجام» تاکید کردند.

«محمدجواد ظریف» وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران چهارشنبه‌شب پس از برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام در سطح وزیران خارجه، گفت: اعضای گروه پنج به علاوه یک به غیر از آمریکا (انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان) بر رعایت کامل برجام، غیرقابل مذاکره بودن آن و متعهد بودن همه طرف‌ها به این دستاورد جامعه بین‌المللی تاکید کردند.

نشست کمیسیون مشترک برجام در نیویورک یک باردیگر اجماع کشورهای اروپایی، چین و روسیه را در همراهی و دفاع از «برجام» نشان داد. همه کشورها در این نشست اذعان کردند جمهوری اسلامی ایران به «برجام» پایبند است، اما آمریکا با سیاسی‌کاری تلاش دارد توافق هسته‌ای که قطعنامه مصوب شورای امنیت سازمان ملل متحد همراه خود دارد را توافقی ناقص معرفی و درباره آن مجددا مذاکره کند. شرط پایبندی آمریکا به برجام، مذاکره مجدد درباره آن بیان شده است، اما این موضع با مخالفت دیگر اعضای گروه پنج به علاوه یک و ایران رو به رو شده است.

توافق هسته‌ای ایران متعلق به یک کشور و چند کشور نیست، بلکه متعلق به جامعه جهانی است، چون مورد تایید شورای امنیت قرار گرفته است و در چنین شرایطی؛ سخن گفتن درباره خروج از آن، نشان دهنده بی‌مسوولیتی کشوری در قبال تعهدهای بین‌المللی است. با توجه به اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و اعضای گروه پنج به علاوه یک به پایبندی ایران به برجام، برخی منابع خبری آمریکایی گزارش دادند «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا تصمیم نهایی درباره برجام را گرفته، اما رسانه‌ای نکرده است. پس از سخنرانی سخیف و دور از واقعیت «دونالد ترامپ» در مجمع عمومی سازمان ملل درباره ایران و برجام، «نیکی هیلی»، نماینده آمریکا در این نهاد بین‌المللی گفت سخنان ترامپ به معنای خروج از برجام نیست.

این موضع‌گیری نشان می‌دهد آمریکا در گام نخست به دنبال مذاکره مجدد درباره برطرف کردن به گفته این کشور، نقص‌های برجام است و اگر با این درخواست موافقت نشود، همانطور که «رکس تیلرسون»، وزیر خارجه آمریکا گفته است خروج از برجام بررسی خواهد شد. این مواضع آمریکایی‌ها مورد تایید دیگر اعضای گروه پنج به علاوه یک و اتحادیه اروپا نیست و آمریکا در خروج احتمالی از برجام، تنها است. در همین زمینه؛ «فدریکا موگرینی»، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز چهارشنبه و در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک گفت: «ضرورت ندارد بر سر توافق سال 2015 درباره برنامه هسته‌ای ایران بار دیگر مذاکره شود.»    

«حسن روحانی» رئیس جمهوری اسلامی ایران هم روز چهارشنبه در پایان سفر به نیویورک برای شرکت در هفتاد و دومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، در نشست خبری با رسانه‌های بین المللی درباره خواست آمریکا برای مذاکره مجدد درباره برجام، تاکید کرد: «برجام قابل مذاکره و اصلاح نیست و مقامات آمریکایی فکر مذاکره مجدد را از سر خود بیرون کنند.»

به هر حال؛ جمهوری اسلامی ایران در برابر هرگونه تصمیم‌گیری آمریکا درباره برجام، انتخاب‌های متعددی دارد و هرگز مقابل زیاده‌خواهی آمریکایی‌ها دست بسته نیست. همانطور که رئیس جمهوری ایران به درستی تاکید کرد خروج آمریکا از برجام هیچ‌گونه فشاری را به ایران وارد نخواهد کرد، بلکه جایگاه ایران در سطح جهان بهتر از گذشته خواهد شد و این دولت آمریکا است که تحت فشار افکار عمومی جهان قرار خواهد گرفت.

کلیدواژه