سنبله 31, 1396 12:23 Asia/Kabul
  • واکنش سنای افغانستان به تبعیض قومی در ارگ ریاست جمهوری

معاون سنای افغانستان در واکنش به تبعیض علیه اقوام غیر پشتون در ارگ ریاست جمهوری این کشور، خواستار محاکمه عاملان این اقدام شد.

«محمد علم ایزدیار» معاون مجلس سنای افغانستان ازمحمد اشرف غنی رییس جمهوری این کشور خواست تا متهمان اعمال تبعیض قومی در اداره امور ریاست جمهوری افغانستان و ادارات دولتی دیگر را به دادگاه معرفی کند.

اسنادی در هفته جاری از اداره امور ریاست جمهوری افغانستان فاش شد مبنی بر این که برخی از مسئولان این اداره و در صدر آنها «ثواب‌الدین مخکش» معاون این اداره برای جلوگیری از استخدام اقوام غیر پشتون با یکدیگر توافق کرده اند.

 این موضوع واکنش‌های بسیاری را در پی داشت وبرخی محافل سیاسی و رسانه ای افغانستان از «ثواب‌الدین مخکش» خواستند تا از مقام خود استعفا دهد.

پیش از این «فضل هادی مسلمیار» رئیس سنای افغانستان نیز تاکید کرد بود "کسانی که مسائل قومی را دامن می‌زنند افغان نیستند".

وی تصریح کرد: تمام مردمی که در افغانستان زندگی می‌کنند حق استخدام در ادارات دولتی را دارند.

اگر چه معاون اداره ریاست جمهوری افغانستان پس از افزایش واکنش ها به این موضع اعلامی وی،آنرا تکذیب و این مسئله را نتیجه شیطنت برخی مخالفان در حساب تلگرامی خود دانست،اما برخی منابع نزدیک به ارگ ریاست جمهوری این کشور تکذیبه مخکش را رد می کنند.    

به خصوص انکه درخواست رئیس دفتررئیس جمهوری افغانستان از مخکش برای استعفا از مقام خود  تایید می کند که معاون اداره ریاست جمهوری این کشورمسئله عدم استخدام غیر پشتون ها را مطرح کرده است.

این نگرانی وجود دارد که حرکت سازمان یافته برای انحصار گرایی در قدرت و تبعیض قومی در نهادهای دولتی افغانستان به خصوص در ارگ ریاست جمهوری این کشور از طریق تاکید بر استخدام پشتون ها و حذف دیگر اقوام از مناصب دولتی ،بیش از گذشته بر شکاف و اختلاف بین گروه های قومی در افغانستان منجر بشود.

افغانستان  دردوره جدید ملت -دولت سازی که از سال 2004 در این کشور آغاز شده است،بشدت به وحدت بین گروه های قومی، سیاسی و مذهبی در جهت مقابله با تهدیدات تروریستی و تامین امنیت نیاز دارد.

در این شرایط، هرگونه تلاش برای اعمال تبعیض و برتری جویی قومی در افغانستان می تواند از طریق تشدید تنش های قومی و شکاف در انسجام ملی در این کشور به تشدید ناامنی اجتماعی هم منجر بشود.

این دیدگاه وجود دارد که حاکم شدن تفکر برتری طلبی قومی در افغانستان که نخبگان، رهبران فکری ، گروه های سیاسی-قومی در آن نقش مهمی دارند،پدیده ای خطرناک است  که عبور این کشور از دوره قوم محوری به ملت محوری را با مانع جدی مواجه می کند.

در این شرایط اگر روند قومی سازی سیاست درافغانستان که با سخنان معاون اداره ریاست جمهوری زنگ خطر ان بیش از گذشته و به طور رسمی به صدا درآمده مهار نشود،تضعیف وحدت ملی و در حاشیه قرار گرفتن منافع ملی مهم ترین پیامد این سیاست خطرناک است.

قربانعلی انصاری کارشناس سیاسی در افغانستان می گوید،​​​​​​ متوسل شدن رهبران سیاسی به قومیت و طرح پررنگ مطالبات و شعارهای قومی از سوی آنان خطر جدی و تهدید کننده یی برای ثبات و امنیت کشور است.

برخی کارشناسان می گویند،برای برون رفت افغانستان ازتنش ها و تفکرات برتری جویانه قومی اتخاذ سیاستی که منجر به تقویت همبستگی و انسجام اقوام بر مدار منافع مشترک بشود ضروری است.   

در همین راستا،اجتناب نخبگان و رهبران سیاسی در افغانستان از قومی سازی سیاست، حکومت و قدرت و بکار گرفتن همه امکانات برای از بین بردن نابرابری های سیاسی و اجتماعی راهکارعملیاتی برای تحقق سیاست تقویت همبستگی ملی است.