رد پذیرش نقش سیاسی و نظامی هند در افغانستان توسط نخست وزیر پاکستان
(last modified Sun, 24 Sep 2017 05:18:34 GMT )
میزان 02, 1396 09:48 Asia/Kabul
  •  رد پذیرش نقش سیاسی و نظامی هند در افغانستان توسط نخست وزیر پاکستان

شاهد خاقان عباسی نخست وزیر پاکستان اعلام کرد،اسلام‌آباد هرگز نقش سیاسی و نظامی هند در افغانستان را قبول نخواهد کرد.

وی در نشست شورای روابط خارجی آمریکا تصریح کرد  اسلام‌آباد با کمک‌های مالی دهلی‌نو به افغانستان مشکلی ندارد، اما هرگز با نقش سیاسی و یا نظامی هند در افغانستان موافقت نخواهد کرد.

نخست وزیر پاکستان گفته که نقش سیاسی و نظامی هند در افغانستان اوضاع را پیچیده کرده و هیچ مشکلی را حل نمی‌کند.

وی درباره نقش اقتصادی دهلی‌نو در افغانستان نیز اظهار داشت، داشتن نقش اقتصادی به خود هند بستگی دارد.

سخنان نخست وزیر پاکستان درباره عدم پذیرش نقش نظامی و سیاسی هند در افغانستان پیام روشن اسلام آباد به دهلی نو در خصوص همکاری در روند تحولات در این کشور است.

این اظهارات عباسی که می تواند تنش های مستمر در روابط هند و پاکستان را ریشه دارتر و عمیق تر کند،می تواند به برداشت های متفاوتی هم منجر بشود که بر مناسبات کابل و اسلام آباد هم تاثیر بشدت منفی داشته باشد.

موضع نخست وزیر پاکستان در رد پذیرش نقش آفرینی سیاسی و نظامی هند در افغانستان،این برداشت را به وجود می آورد که اگر دهلی نو درچنین عرصه هایی در این کشور فعال شود، ممکن است اسلام آباد با اقداماتی مانع از تحقق چنین نقشی از سوی دهلی نو در افغانستان بشود.

بنابراین،کارشکنی اسلام آباد در همکاری های هند در دو بخش سیاسی و نظامی با دولت افغانستان،مهمترین گمانه ای است که در خصوص اظهارات نخست وزیر پاکستان در شورای روابط خارجی آمریکا مطرح می شود.

این موضع گیری عباسی می تواند بهانه ای تازه ای باشد برای دولت هند که حملات تروریستی علیه منافع هند در افغانستان از جمله حمله به  کنسولگری این کشوردر مزار شریف و هرات در سال های گذشته را باردیگر به سازمان اطلاعات پاکستان نسبت دهد.

در چنین شرایطی هر گونه حمله احتمالی تروریستی به منافع هند در افغانستان در آینده هم بنا به سخنان نخست وزیر پاکستان در خصوص مخالفت با نقش سیاسی و نظامی دهلی نو در افغانستان می تواند  اسلام آباد را در معرض اتهام جدی دخالت در این گونه حملات قرار دهد.                  

"سلیم‌صافی" کارشناس و نویسنده معروف پاکستانی می گوید، هند و پاکستان در برابر مردم افغانستان مسئول هستند زیرا اسلام آباد و دهلی‌نو اختلافات خود را به افغانستان کشانده‌اند.

کشاندن اختلافات به افغانستان از سوی هند و پاکستان مسئله ای است که در سال های گذشته همواره مورد نقد محافل سیاسی و رسانه ای در افغانستان بوده است.

از نظر آنان،دهلی نو و اسلام آباد با تبدیل سرزمین افغانستان به محیط رقابت منطقه ای خود ،موجب شده اند تا این کشور هزینه های بسیاری برای این رقابت بی نتیجه بدهد.

به همین دلیل است که بارها مقامات فعلی و سابق افغانستان ضمن هشدار درباره تبدیل شدن این کشور به محیطی برای رقابت قدرت های بزرگ منطقه ای و فرا منطقه ای،بر مقابله ملت و دولت افغانستان با چنین تهدیدی خطرناک تاکید دارند.      

چندی پیش حامد کرزی رییس جمهوری پیشین افغانستان گفت،افغانستان نباید به میدان رقابت کشورهای بزرگ جهان و منطقه تبدیل شود.

کلیدواژه