نشست سه  جانبه ایران عمان و هند
(last modified 1396-07-02T07:48:35+00:00 )
میزان 02, 1396 12:18 Asia/Kabul
  •  نشست سه  جانبه ایران عمان و هند

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران، «یوسف بن علوی» وزیر امور خارجه عمان  و  «سوشما سواراج» وزیر امور خارجه هند در نشستی سه جانبه در باره  مسائل منطقه ای و بین المللی نیز تبادل نظر کردند.برجام یکی از موضوعات این نشست بود .

عمان از جمله کشورهایی است که در روند  مذاکرات  هسته ای ایران و گروه 5+1 (بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین، آمریکا و آلمان) ایفای نقش کرد . امریکا نیز  بعنوان یکی از طرف های برجام متعهد شد تحریم های وضع شده علیه ایران را مطابق قطعنامه 2231 شورای امنیت  لغو و از هر اقدامی که مانع از فعالیت های  اقتصادی و یا سرمایه گذاری در ایران شود تحت هر بهانه ای خود داری کند .

برجام اما اکنون از سوی امریکا نقض  شده است  و در این مسئله شکی نیست .در بندهای  26 ، 28 و 29 برجام بر عمل به این تعهدات  از سوی همه طرف ها تاکید شده است  . اما رفتار و مواضع و تصمیم های امریکا پس از  برجام   تخطی امریکا از این بندها را نشان می دهد . امریکا ادعا می کند که ایران با آزمایش  موشک های بالستیک قطعنامه های سازمان ملل را رعایت  نکرده است بنابراین ایران تهدید محسوب می شود و به این بهانه که هیچ ربطی به برجام و مذاکرات هسته ای ندارد ؛ تحریم های جدیدی را علیه ایران وضع کرده است.

این تحریم ها روی سه  موضو ع مشخص  متمرکز شده اند.

1)  مخالفت با آزمایش موشک های بالستیک  2) تهدید نشان دادن نقش منطقه ای ایران و 3)متهم کردن  ایران به حمایت از گروه های تروریستی.

اما پرسشی که وجود دارد این است  که امریکا با طرح موضوعات غیر هسته ای و پیوند زدن  ان با برجام بدنبال چه هدفی است .ایا هدف  ترامپ  تبدیل  کردن برجام  به یک  توافق  بلا اثر  است وخروج یکجانبه از برجام است  یا انکه  می خواهد ایران را واردار به  حرکت در مسیر ماجراجویی های منطقه ای خود قرار دهد؟  یا انکه هدف امریکا تضعیف  قدرت  بازدارندگی و دفاعی ایران در منطقه است ؟

جیم والش کارشناس آمریکایی در گفتگو شبکه تلویزیونی پرس تی ضمن انتقاد از سیاست تحریم گرایی امریکا علیه ایران می گوید :"... نظر من سیاست تحریم ها یک سیاست احمقانه است، تحریم ها نمی توانند برنامه موشکی ایران را متوقف کنند."

برخی ناظران نیز معتقدند ترامپ با این ادعا سازی ها سعی دارد ایران را عکس العمل  های تند وادار سازد تا  به این روش  ایران را به ایجاد بحران در منطقه  متهم کند و سپس خروج خودر از برجام به این بهانه توجیه کند. البته  این گزینه  ها هنوز یک احتمال است . در هر حال ایران با دقت ودر چارچوب کمیته نظارت بر برجام  رفتار و اقدامات امریکا ار رصد می کند .رهبر معظم انقلاب پیش از این زمانیکه ترامپ در نطق های انتخاباتی اش گفته بود که برجام را پار خواهد کرد تصریح کردند که  اگر امریکا برجام را پاره کند ، ما انرا اتش خواهیم زد .

به نظر می رسد خط فعلی امریکا تضعیف برجام است اما اینکه مقصد بعدی ترامپ  کجا خواهد بود به  چند عامل بستگی دارد  که مهمترین ان واکنش ایران به نقض برجام از جانب امریکاست . بدیهی است که خط قرمز ایران برای حفظ برجام تا زمانی است که منافع ایران حفظ شود و زمانیکه برجام از این مدار خارج شود قطعا ایران در  برجام نخواهد  ماند .