حدود ده هزار تذکره برای مهاجرین افغان در استان خراسان رضوی صادر یا تائید شده است
(last modified 1396-07-02T14:51:24+00:00 )
میزان 02, 1396 19:21 Asia/Kabul

تاکنون حدود ده هزار تذکره تابعیت (شناسنامه افغانستانی) برای مهاجرین افغان در استان خراسان رضوی صادر یا تائید شده است

سرکنسول جمهوری اسلامی افغانستان در مشهد گفت: تاکنون حدود ده هزار تذکره تابعیت (شناسنامه افغانستانی) برای مهاجرین افغان در استان خراسان رضوی صادر یا تائید شده است.

سید نورالله راغی با حضور در استودیوی پخش رادیو دری برونمرزی صدای جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت طی بیش از یک ماه که روند صدور تذکره بصورت حضوری در کنسولگری افغانستان در مشهد آغاز شده بیش از 3500 تذکره به مهاجرین افغان مقیم خراسان رضوی صادر شده، بیش از 6000 تذکره تائید شده، تعدادی طی مراحل شده، مراحل پذیرش بیش از یک هزار تذکره هم انجام شده که به مرکز در افغانستان فرستاده شده و منتظر پاسخ هستیم.

وی افزود: با دریافت پاسخ،  تعداد زیادی تذکره دیگر هم صادر خواهد شد و طی روزهای آینده تعداد تذکره های صادر شده به حدود 4500 تذکره می رسد و تعداد تذکره های تائید شده هم به بیش از تعداد متذکره خواهد رسید.

به گفته سرکنسول جمهوری اسلامی افغانستان در مشهد تعدادی از افراد از داخل افغانستان تذکره تائید شده گرفته اند که بر اساس آن پاسپورت های الکترونیک برایشان صادر می شود، در صورتی که تفاوت ها و مغایرت هایی هم از قبیل نام و امثال آن در مدارک شان وجود داشته باشد، اصلاح می شود.

آقای راغی عنوان کرد: برای تعدادی هم جهت اصلاحات نام و سایر مشخصات فرم هایی پر شده و به افغانستان فرستاده می شود که پس از مدتی پاسخ آن دریافت و اصلاحات انجام می شود. اگر هم کسی درخواست تغییر کامل نام داشته باشد فرم های مخصوص پر شده و به افغانستان فرستاده می شود تا در سجل های اصلی هم تغییرات ایجاد شود و برایشان تذکره صادر خواهد شد. این روند در حدود یک ماه زمان را در بر می گیرد.

وی همچنان خاطرنشان کرد: شهروندان و مهاجران افغان در جمهوری اسلامی ایران مسایلی را که از سوی نمایندگی های رسمی دولت افغانستان در جمهوری اسلامی ایران اعلام می شود جدی بگیرند، به آن ها اعتماد کنند و به شایعات موجود در این زمینه اعتنا نکنند.

سرکنسول جمهوری اسلامی افغانستان در مشهد بیان کرد که سفارت و کنسولگری های افغانستان در ایران جمهوری اسلامی ایران مشکلات و دغدغه های مردم را در نظر گرفته و پیشنهاداتی به کابل ارایه می کنند و دولت افغانستان هم به دنبال حل مشکلات مردم است.

آقای راغی گفت: متقاضیان هم بر اساس زمانبندی های ارایه شده برای دریافت تذکره و پاسپورت الکترونیک مراجعه کنند تا رسیدگی به درخواست هایشان هم بهتر انجام شود. کسانی که به این مدارک نیاز دارند بر اساس اولویت نیاز خود مراجعه کنند بویژه کسانی که دارای پاسپورت و اقامت هستند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر ظرفیت برای صدور پاسپورت الکترونیک بالا است، تاکنون حدود ده هزار تذکره صادر یا تائید شده اما تعداد مراجعه کنندگان برای دریافت پاسپورت الکترونیک کم است و در صورتی که دیر مراجعه کنند ممکن است از لحاظ اقامتی دچار مشکل شوند بنا بر این افرادی که نیاز بیشتری به تذکره و پاسپورت دارند سریعتر مراجعه کنند.

 

کلیدواژه