میزان 05, 1396 19:14 Asia/Kabul
  • خواجه محمد آصف وزیر امور خارجه پاکستان
    خواجه محمد آصف وزیر امور خارجه پاکستان

خواجه محمد آصف وزیر امور خارجه پاکستان گفت: کشورش ضامن امنیت در افغانستان نیست.

 آصف ضمن اعلام اینکه هند با استفاده از افغانستان قصد دخالت در پاکستان را دارد گفت، کنترل دقیق مرزها برای اسلام آباد اهمیت فراوانی دارد.

وی افزود، نه می‌توان اتهام نا‌امنی در افغانستان را متوجه پاکستان دانست و نه اصلاً اسلام‌آباد ضامن امنیت در کابل است.

وزیر امور خارجه پاکستان تصریح کرد، برخی دولتمردان افغانستان برای رسیدن به منافع خود تمایل فراوانی برای ادامه پیدا کردن منازعه با پاکستان دارند.

وی سپس با اشاره به سیاست‌های جدید آمریکا درمنطقه تصریح کرد، قطعاً سیاست‌های آمریکا در خصوص افغانستان شکست خواهد خورد و پیروزی برای واشنگتن به‌همراه نخواهد داشت.

وزیر خارجه پاکستان گفت، بیش از 66 گروه تروریستی درخاک هند فعال هستند و دولت این کشور توان کنترل آنان را ندارد.

سخنان خواجه آصف درباره  امنیت در افغانستان وتاکید بر اینکه اسلام آباد نمی تواند ضامن تامین امنیت در این کشور باشد، پاسخی به مواضع  مقامات کابل و واشنگتن است.

مقامات آمریکا و افغانستان دراظهارات خود درباره عوامل موثر بر امنیت و ناامنی در این کشور، همواره پاکستان را دارای توان دو گانه برای کمک به تامین امنیت و یا گسترش ناامنی می دانند.

از نظر آنان،پاکستان بنا به ملاحظاتی در خصوص کمک به تامین امنیت افغانستان اراده لازم و جدی ندارد و سیاست های آن کشور در قبال تامین ثبات و امنیت در افغانستان شفاف و صادقانه نیست.

به همین دلیل پاکستان همیشه ازسوی آمریکا و افغانستان به کمک به تروریست ها و دخالت در حملات تروریستی در این کشور متهم شده است و آنان براین باورند که تا زمانی که سیاست های اسلام آباد در قبال کابل تغییر اساسی نکند،جنگ در افغانستان ادامه خواهد یافت.

"حشمت غنی احمدزی" کارشناس مسائل سیاسی درافغانستان می گوید،صلح در افغانستان در گروی ارتش پاکستان است و تا زمانی که نهادهای نظامی و اطلاعاتی این کشور تمایلی نداشته باشند، جنگ افغانستان نیز متوقف نخواهد شد. 

درهمین راستا، مقامات کابل و واشنگتن درسخنان خود به طور تلویحی این گونه اعلام می کنند که پاکستان برای نشان دادن صداقت خود در وجود اراده جدی برای کمک به مهار تروریسم و مقابله با ناامنی در این کشورباید به نوعی در خصوص امنیت در افغانستان ضمانت بدهد.

به همین دلیل است که وزیر خارجه پاکستان با درک دقیق این توقع افغانستان و آمریکا به صراحت تاکید کرده که اسلام آباد ضامن تامین امنیت در افغانستان نیست. این موضع خواجه آصف در واقع پاسخی منفی به توقع تلویحی آمریکا و افغانستان برای تضمین امنیت در این کشوراست. 

بخش دیگر اظهارات وزیر خارجه پاکستان درباره اینکه برنامه های آمریکا در افغانستان موفق نخواهد شد،می تواند به ایجاد این برداشت منجر بشود که اسلام آباد از ناکامی کاخ سفید در این کشور خرسند است و حتی به این مسئله کمک خواهد کرد.

به نظر می رسد، سخنان خواجه آصف که یک ماه پس از اعلام راهبرد جدید آمریکا در افغانستان و متهم کردن دوباره پاکستان به حمایت ازتروریسم و ناکام گذاشتن برنامه جنگ و صلح در افغانستان مطرح شده است، می تواند  به بروز تنش و چالش بیشتر درمناسبات اسلام آباد با واشنگتن منجر بشود.