انتقاد از روند استخدام مشاوران رئیس جمهوری و رئیس اجرایی کابینه افغانستان
(last modified 1396-07-13T05:07:10+00:00 )
میزان 13, 1396 09:37 Asia/Kabul
  • انتقاد از روند استخدام مشاوران رئیس جمهوری و رئیس اجرایی کابینه افغانستان

معاون سنای افغانستان با انتقاد از روند استخدام مشاوران رئیس جمهوری و رئیس شورای اجرایی کابینه این کشور تاکید کرد که باید درباره روند استخدام این افراد شفاف سازی شود.

محمدعلم ایزدیار معاون سنای افغانستان تصریح کرد، انتصاب‌ها در ریاست اجرایی و ریاست جمهوری افغانستان باید بر اساس نیازها انجام شود.

وی افزود،افراد نباید تنها برای کسب رضایت طرف‌ها به‌عنوان مشاوران ریاست اجرایی دولت و ریاست جمهوری افغانستان تعیین شوند بلکه باید قابلیت کار و ارائه مشاوره را داشته باشند.

شیرمحمدخان آخندزاده از دیگر نمایندگان سنای افغانستان نیز گفت، در حال حاضر تعداد مشاوران ریاست اجرایی دولت و ریاست جمهوری افغانستان به یک هزار نفر رسیده است.

وی تأکید کرد که عبدالله عبدالله و محمد اشرف غنی  باید فهرست مشاوران خود را به سنای  افغانستان ارائه دهند تا مشخص شود که این افراد بر اساس چه توانایی‌هایی گماشته شده و در چه زمینه‌ای فعالیت می‌کنند.روز گذشته نیز رئیس جمهوری افغانستان در نشستی تأکید کرد که در روند استخدام کارمندان دولتی شفافیت ایجاد شود.

انتقاد سنای افغانستان از روند استخدام مشاوران رئیس جمهوری و رئیس اجرایی کابینه این کشور در شرایطی است که در ماه های گذشته هم برخی محافل سیاسی و رسانه ای در افغانستان از این مسئله انتقاد کرده بودند.به خصوص آنکه اعلام شده مشاوران عبدالله و غنی به یک هزار نفر رسیده است که می تواند برای جامعه افغانستان استخدم این تعداد مشاور توسط سران دولت وحدت ملی این کشور پرسش برانگیز باشد.

اگر چه در بسیاری از کشورها مقامات ارشد آنان به خصوص رئیس جمهورطبق قانون ازحق انتخاب مشاوران برخوردارند و معمولا هم تعداد معینی برای استخدام مشاورمشخص نشده است،اما این روند نباید بر خلاف عرف و رویه ای معمول در استخدام مشاوران باشد.

استخدام بی رویه مشاوران توسط رئیس جمهوری و رئیس اجرایی کابینه افغانستان موجب شده تا مجلس سنای این کشور درصدد برآید  با دراختیار گرفتن لیست مشاوران سران دولت وحدت ملی، درباره توانایی و تخصص آنها بررسی و تحقیق کند.

سنای افغانستان آنگونه که معاون این نهاد اعلام کرده قرار است در این بررسی ها میزان نیازمندی دولت این کشور به تخصص این مشاوران استخدام شده را به منظور ایجاد شفافیت به طور دقیق مورد ارزیابی کارشناسی قرار دهد.

این دیدگاه هم مطرح است که چنانچه استخدام مشاوران در دولت افغانستان از حد معمول و مورد نیاز فراتررفته باشد،جذب بی رویه مشاوران خود می تواند نوعی از فساد اداری از سوی مردم این کشور توصیف و ارزیابی بشود.

این درحالی است که فساد اداری یکی از چالش های اساسی افغانستان است و دولت فعلی این کشوربارها بر لزوم مقابله با این پدیده مخرب تاکید کرده است.

فساد اداری درافغانستان همچنین موجب انتقاد غربی ها به دولت این کشور شده است و آمریکا و اروپا بارها گفته اند ادامه فساد اداری در افغانستان موجب کاهش و قطع کمک ها به این کشور خواهد شد.

 در چنین شرایطی انتظار مردم افغانستان این است که به منظور نشان دادن اراده خود در مقابله با فساد وایجاد شفافیت،درخصوص استخدام مشاوران دولت وحدت ملی ابهام زدایی کند تا اعتماد عمومی به دولت در مبارزه با فساد مخدوش نشود.