میزان 15, 1396 16:07 Asia/Kabul

وزیر دفاع امریکا نیز به جمع حامیان استمرار برجام پیوست.

جیمز ماتیس در کمیته نیروهای مسلح سنا در پاسخ به سوالی در خصوص برجام و تأثیر منفی خروج احتمالی آمریکا از این توافق، گفت: به نفع آمریکا است که در این توافق باقی بماند زیرا در حال حاضر سندی دال بر پای بند نبودن ایران به توافق هسته ای برجام وجود ندارد.

پیش از این نیز رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه امریکا و جنرال جوزف دانفورد، رئیس ستاد مشترک ارتش امریکا در سخنان جداگانه ای، پای بندی ایران را به توافق هسته ای تائید کرده بودند. البته این سخنان بعد از هفت بار گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر پای بندی کامل ایران به تعهدات خود در چارچوب برجام، قابل انتظار بوده است. با این حال ، صداهای متفاوتی که از واشنگتن شنیده می شود نشان می دهد دولت دونالد ترامپ، به ویژه شخص وی بر سر نحوه مواجهه با توافق برجام دچار سردرگمی شده است. ترامپ در هشت ماه گذشته در مقام رئیس جمهوری امریکا هیچ گاه نارضایی و خشم خود را ار برجام پنهان نکرده است تا جایی که وی در مجمع عمومی سازمان ملل با انتقاد از توافق هسته ای با ایران، برجام را مایه شرمساری توصیف کرد. برخی رسانه ها نیز خبر می دهند ترامپ در تدارک اعلام پای بند نبودن ایران به برجام در پایان مهلت 90 روز است که 15 اکتبر/14 میزان از راه می رسد . 

با این حال، علاوه بر مخالفت های جدی در سطح جهانی با تصمیم احتمالی امریکا برای خروج از برجام ، در داخل امریکا نیز این تصمیم مخالفان با نفوذی دارد. وزیر امور خارجه و وزیر دفاع دو تن از مهم ترین مقامات دولتی هستند که طرف مشورت ترامپ برای تنظیم رویکرد امریکا در قبال برجام قرار دارند. حدود سه ماه پیش تیلرسون و متیس به همراه جنرال ریموند مک مستر، مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری در نهایت توانستند بر مخالفت های ترامپ و تعدادی از مشاوران تندروی وی غلبه کنند و رئیس جمهوری امریکا را به اعلام پای بندی ایران به برجام راضی کنند .

ریچارد هاس، رئیس شورای روابط خارجی امریکا می گوید: باقی ماندن در برجام، بهترین گزینه برای دولت ترامپ است.‏

اکنون نیز هر چه زمان به مهلت 15 اکتبر/14 میزان نزدیک تر می شود، بر تعداد حامیان استمرار برجام در کاخ سفید نیز افزوده می شود. البته این گروه از دولتمردان امریکایی در تلاش هستند همزمان با حفظ برجام، فشارها بر جمهوری اسلامی ایران و طرف های دیگر مذاکرات برجام را افزایش دهند تا امکان امتیاز گیری بیشتر برای واشنگتن را فراهم کنند. همچنین گفته می شود مشاوران ترامپ سعی دارند در قانون " پای بندی ایران به برجام " موسوم به قانون "کورکر- کاردین" تجدید نظر کنند. در این صورت ترامپ مجبور نخواهد بود برخلاف میل باطنی و برخلاف لفاظی های روزمره علیه برجام، توافق هسته ای ایران و گره 1+5 را هر سه ماه یک بار تائید کند؛ هر چند در نهایت، دولت امریکا همچنان ملزم خواهد بود تعهدات خود را در چارچوب برجام، رعایت کند.