میزان 16, 1396 09:46 Asia/Kabul
  • مذاکره طالبان و نمایندگان دولت افغانستان با میانجیگری پاکستان

وزیر خارجه پاکستان از مذاکره گروه طالبان با نمایندگان دولت های افغانستان و آمریکا با میانجیگری اسلام آباد در آینده نزدیک خبرداد.

"خواجه محمد آصف" وزیرخارجه پاکستان گفت، نمایندگان طالبان حاضر شدند با میانجیگری اسلام آباد وارد مذاکره با دولت افغانستان شوند.

وی افزود،قراراست نمایندگان افغانستان، پاکستان و آمریکا رو در رو با نمایندگان طالبان درعمان گفتگو کنند.

وزیر خارجه پاکستان همچنین تاکید کرد،اسلام آباد تلاش خود را برای تامین صلح و امنیت در افغانستان انجام می‌دهد.

وزیرخارجه پاکستان همچنین با بیان اینکه اسلام آباد رویکرد خود را در قبال افغانستان تغییر داده است و از این پس با کابل بیشترهمکاری خواهد کرد گفت،دولت افغانستان برای مبارزه با تروریسم باید با پاکستان همکاری کند.

اظهارات وزیر خارجه پاکستان مبنی برگفتگوهای مستقیم طالبان با نمایندگان افغانستان و آمریکا درحالی مطرح شده است که پیش از این گروه طالبان هرگونه مذاکره با کابل را رد کرده بود.اگر چه طالبان تاکنون همواره تاکید کرده اند که تا زمان حضور نیروهای خارجی در افغانستان با دولت این کشوربرای برقراری صلح و خاتمه جنگ گفتگو نمی کنند،اما درسال های اخیر مذاکراتی بین دو طرف در برخی کشورهای منطقه انجام شده است.

 رویکرد تازه دولت پاکستان برای ترغیب گروه طالبان به مذاکرات صلح با دولت افغانستان در شرایطی است که درهفته های گذشته اتهام زنی های متقابل مقامات کابل و اسلام آباد درخصوص حضور تروریست ها درخاک یکدیگر موجب شد تا تنش ها در روابط این دو کشور همسایه افزایش پیدا کند.

این دیدگاه مطرح است که سخنان تازه وزیر خارجه پاکستان درباره تلاش این کشور برای فراهم کردن مقدمات گفتگوی طالبان با دولت افغانستان به دیدار اخیرژنرال قمرجاوید باجوا فرمانده نیروی زمینی ارتش پاکستان از کابل و دیداربا مقامات افغانستان ازجمله محمد اشرف غنی رئیس جمهوری این کشور مرتبط است.

به خصوص آنکه غنی پس ازرد دعوت دولت پاکستان برای دیدارازاین کشور درچند ماه گذشته ،به تازگی برای سفر به اسلام آباد با هدف گسترش همکاری های دو جانبه ابرازتمایل کرده است.

پاسخ مثبت غنی به دعوت پاکستان برای سفر وی به این کشور در دیدار ژنرال باجوا و پس از آن سخنان وزیر خارجه پاکستان درباره انجام مذاکرات طالبان با دولت افغانستان و آمریکا در آینده نزدیک در عمان،نشان می دهد که ارتش پاکستان در تنظیم مناسبات این کشور با همسایگان جایگاه مهمی دارد و این مسئله بر مقامات کشورهای همسایه پوشیده نیست . 

"حشمت غنی احمدزی" کارشناس مسائل سیاسی در افغانستان می گوید، صلح در افغانستان در گروخواست و اراده ارتش پاکستان است و تا زمانی که نهادهای نظامی و اطلاعاتی این کشور تمایلی نداشته باشند،جنگ افغانستان متوقف نخواهد شد و صلح در این کشور برقرارنمی شود.

 افغانستان امیدوار است که با نقش آفرینی بیشترارتش پاکستان در روند تحولات مربوط به جنگ و صلح در آن کشور، نتایج موثری از تعامل با اسلام آباد بگیرد و بتواند از نفوذ این نهاد بسیار مهم در عرصه سیاست داخلی و خارجی پاکستان،در کشاندن گروه طالبان به مذاکرات صلح استفاده کند.

البته این احتمال مطرح است که ارتش پاکستان هم بنا به ملاحظات مختلف تلاش دارد  با اتخاذ رویکرد جدید در مناسبات این کشور با افغانستان،وجهه مخدوش اسلام آباد درتعامل با همسایگان را بهبود بخشد.                    

کلیدواژه