چرایی همسویی اعراب خلیج فارس با ترامپ ضد ایران
(last modified 1396-07-17T06:11:24+00:00 )
میزان 17, 1396 10:41 Asia/Kabul
  • چرایی همسویی اعراب خلیج فارس با ترامپ ضد ایران

مواضع و لفاظی‌های «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا ضد ایران و «برجام»، باعث خوشحالی اعراب حاشیه خلیج فارس شده و این موضوع نشان می‌دهد نقش تمام کننده ایران در منطقه، هدف است و «برجام» بهانه‌ای بیش نیست.

همزمان با رجزخوانی‌های «ترامپ» ضد «برجام» و نقش ایران در منطقه، عربستان و بحرین هم یک‌صدا از مواضع ضد ایرانی رئیس جمهوری آمریکا حمایت کردند. نمایندگان دولت‌های عربستان و بحرین بارها اعلام کرده‌اند هر طرفی مواضع ضد ایرانی اتخاذ کند، مورد حمایت ریاض و منامه است.  این موضوع نشان می‌دهد هدف اصلی برجام نیست، بلکه این توافق هسته‌ای بهانه‌ای است تا از قِبَل آن، سیاست منطقه‌ای ایران هدف قرار گیرد. همگان به خوبی می‌دانند تایید پایبندی ایران به برجام، قانون داخلی آمریکا نیست و این، فقط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است که به عنوان نهادی صالح بر «برجام» نظارت دارد. این نهاد بین‌المللی تاکنون هشت بار پایبندی ایران را به «برجام» تایید کرده و همزمان طرف‌های اروپایی، چین و روسیه هم اذعان دارند ایران به «برجام» پایبند است.

«غلامعلی خوشرو» نماینده ایران در سازمان ملل، روز یکشنبه با چاپ مقاله‌ای در روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز» ضمن انتقاد از رفتار ترامپ با برجام، نوشت:  تایید «برجام» از سوی آمریکا بخشی از توافق هسته‌ای نیست و کنگره سال 2015 این گواهی را مطرح کرد و مساله داخلی آمریکا است، اما تایید یا تایید نکردن پایبندی ایران به برجام از سوی آمریکا به طور بالقوه می‌تواند توافق هسته‌ای را متاثر سازد.

دولت ترامپ در سایه همین تاثیر بالقوه گواهی آمریکا بر برجام، رفتارهای ضد ایرانی خود را تشدید کرده و به شدت از سیاست منطقه‌ای ایران عصبانی است. همین مساله، بهانه شده تا در محافل آمریکایی صحب از تشدید فشارها ضد ایران در بحث موشکی و تحریم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به میان آید. نقش موثر و تمام کننده جمهوری اسلامی ایران در منطقه از جمله حضور مستشاری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، طرح‌های «آمریکایی، سعودی و صهیونیستی» را در سوریه و عراق ناکام گذاشته است. عصبانیت ترامپ از ایران و تاختن وی به «برجام» نشان دهنده شکست سیاست‌های آمریکا و حامیانش در منطقه راهبردی غرب آسیا است. 

امروز در سایه بازیگری فعال و موثر ایران و محور مقاومت، دامنه تحرکات داعش در سوریه، فقط به دیرالزور محدود شده است و در عراق هم، بخشی از غرب این کشور در مرز سوریه در اشغال داعش است. ابتکار روند مذاکرات آستانه هم عملا جبهه آمریکا و عربستان را از متن تحولات سیاسی سوریه به حاشیه کشاند و در عرصه میدانی هم تروریست‌های مورد حمایت آمریکا و عربستان در سوریه محکوم به شکست هستند. علاوه بر این؛ آمریکا و عربستان در یمن هم با گذشت دو سال و نیم از جنگ یمن، راه به جایی نبردند و اکنون، اقدام سازمان ملل در گنجاندن نام ریاض در فهرست سیاه نقض‌کنندگان حقوق کودک در زمان جنگ، نوار شکست سعودی‌ها را در منطقه تکمیل کرده است. موضع‌گیری عربستان و بحرین در حمایت از لفاظی‌های ترامپ ضد ایران درچارچوب فرار از تبعات شکست‌های پی‌درپی در منطقه قابل ارزیابی است.

نتیجه این که؛ «برجام» و موضع‌گیری مسوولان آمریکایی و اعراب حاشیه خلیج فارس تاثیری بر سیاست منطقه‌ای ایران ندارد. در همین زمینه؛ «محمدجواد ظریف» وزیر خارجه ایران روز یکشنبه در جمع خبرنگاران در تهران و در واکشن به مواضع آمریکایی‌ها ضد ایران، گفت: جمهوری اسلامی ایران سیاست خود در منطقه را مستقل از لفاظی‌های دیگران دنبال می‌کند.  

کلیدواژه