میزان 17, 1396 19:28 Asia/Kabul
  •  واکنش رئیس دبیرخانه کمیسیون انتخابات افغانستان به اظهارات حکمتیار

رئیس دبیرخانه کمیسیون انتخابات افغانستان به اظهارات اخیر رئیس حزب اسلامی این کشور  درخصوص انتخابات آینده ریاست جمهوری واکنش نشان داد . 

"امام محمد وریماچ "رئیس دبیرخانه کمیسیون انتخابات افغانستان گفت،حزب اسلامی کوشش می‎کند تا خود را قوی و دیگر حزب‌ها را ضعیف نشان دهد  و برای جلب توجه بیشتر چنین اظهاراتی را حکمتیار مطرح می‌کند.

عبدالله عبدالله رئیس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان نیز در واکنش به سخنان حکمتیار انتخابات را روند ملی دانست و گفت که انتخابات در گرو شخص خاصی نیست.

رهبر حزب اسلامی افغانستان دو ماه قبل نیز در نشست خبری اعلام کرده بود  این حزب در انتخاب رئیس‌جمهور آینده افغانستان نقش برجسته‌‌ای دارد و فردی رئیس‌جمهور خواهد شد که حزب اسلامی بخواهد.

واکنش رئیس دبیرخانه کمیسیون انتخابات پس از آن اتخاذ شد که  گلبدین حکمتیاربه تازگی  با تاکید بر رای ندادن مردم به افراد فاسد در انتخابات آینده ریاست جمهوری افغانستان گفته بود اگر مجاهدین متحد شوند حکومت آینده و رئیس‌جمهوری این کشور را حزب اسلامی تعیین خواهد کرد.

دو موضع انتخاباتی حکمتیار که با واکنش های جدی در افغانستان مواجه شده است،نشان می دهد که رئیس حزب اسلامی این کشور هنوز نتوانسته درچارچوب ادبیات رایج درعرف سیاسی و درعرصه قدرت با مردم و گروه های سیاسی درافغانستان ارتباط برقرار کند.

 موضع نخست وی درباره اینکه هر فردی را که حزب اسلامی بخواهد به مقام ریاست جمهوری آینده افغانستان خواهد رسید،خود بزرگ بینی و توهم تاثیر گذاری درقدرت ارزیابی شد.

 حزب اسلامی افغانستان که پس از سال ها مبارزه مسلحانه علیه دولت افغانستان سال گذشته با امضای توافقنامه صلح به روند صلح در این کشور پیوست،در نزدیک به یکسال گذشته به دلیل مواضعی که رئیس این گروه در خصوص مسائل مختلف در افغانستان اتخاذ کرده با واکنش های منفی روبرو شده است.

اظهارات تازه حکمتیاردرباره انتخابات آتی ریاست جمهوری افغانستان مبنی بر اینکه درصورت اتحاد مجاهدین ،رئیس جمهوری بعدی این کشور را حزب اسلامی تعیین خواهد کرد،در ادامه موضع دو ماه پیش وی قابل تحلیل است ،اما با این تفاوت که این بار حکمتیار درسخنانی تامل برانگیزبه مسئله اتحاد مجاهدین و حمایت آنان از نامزد حزب اسلامی در انتخابات ریاست جمهوری پرداخته است.

اگر چه رئیس حزب اسلامی افغانستان به طور شفاف به حمایت مجاهدین از موضع این حزب در انتخابات آتی ریاست جمهوری اشاره نکرده است،اما می توان این گونه برداشت کرد که منظور وی درباره لزوم متحد شدن مجاهدین،حمایت  آنان از حزب اسلامی در انتخابات است.

این موضع حکمتیار درحالی مطرح می شود که برخی سران ارشد مجاهدین سابق افغانستان از جمله عبدالله عبدالله و عطا محمد نور استاندار بلخ بشدت از مواضع سیاسی و انتخاباتی رئیس حزب اسلامی این کشورخشمگین هستند.  

شاید مهمترین موضع تند عبدالله در قبال مواضع رئیس حزب اسلامی پس از آن ابراز شد که حکمتیار گفته بود، نظام افغانستان از سوی کسانی تهدید می‌شود و برای تضعیف و ناتوانی آن تلاش می‌شود که در حکومت شریک هستند، گاهی ائتلاف ایجاد می‌کنند، گاهی تظاهرات برپا می‌کنند و گاهی نیز در خیابان‌ها چادر اعتراضی برپا می‌کنند.          

عبدالله در پاسخ به حکمتیار گفت که  آنهایی که سال‌ها از طریق کشتار به دنبال غلبه بر افغانستان بودند نباید برای کسی تعیین تکلیف کنند.  

بنابراین در شرایطی که بیشترسران مجاهدین به خصوص عبدالله و عطا محمد نور از مواضع حکمتیار غضبناک هستند،سخنان رئیس حزب اسلامی درباره اتحاد مجاهدین در حمایت ازموضع این حزب درانتخابات آتی ریاست جمهوری افغانستان می تواند شیطنتی برای وادار کردن مجاهدین به بروز واکنش های هیجانی توام با عصبانیت باشد.     

  

کلیدواژه