دولت ترامپ رابطه پاکستان و طالبان را که از گذشته ها آشکار بوده به صراحت بیان می کند
(last modified 1396-07-18T10:01:23+00:00 )
میزان 18, 1396 14:31 Asia/Kabul
  • دولت ترامپ رابطه پاکستان و طالبان را که از گذشته ها آشکار بوده به صراحت بیان می کند

رابطه پاکستان و طالبان از گذشته ها برای دولت های امریکا آشکار بوده اما دولت دونالد ترامپ به صراحت در مورد آن اظهار نظر می کند

کارشناس سیاسی و روزنامه نگار افغان گفت: رابطه پاکستان و طالبان از گذشته ها برای دولت های امریکا آشکار بوده اما دولت دونالد ترامپ به صراحت در مورد آن اظهار نظر می کند.

قاضی محمد حسن حقیار در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در رابطه با اظهارات مقامات ارتش امریکا مبنی بر اینکه آی اس آی پاکستان با تروریست ها رابطه دارد عنوان کرد: با وجود این دولت امریکا نمی خواهد پاکستان را تحت فشارهای مضاعف قرار دهد زیرا به همکاری های آن کشور برای ادامه حضور خود در افغانستان و منطقه نیاز دارد.

وی افزود: پس از روی کار آمدن دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهوری امریکا و اعلام استراتژی جدید امریکا در قبال افغانستان دیدگاه های امریکایی ها در رابطه با پاکستان صریح تر شد در حالی که مقامات حکومت های قبلی امریکا هم می دانستند که پاکستان با طالبان ارتباط دارد.

به گفته این روزنامه نگار افغان دونالد ترامپ دیدگاه های خود در قبال پاکستان را رسانه ای و سعی کرد که اجماع جهانی را علیه پاکستان ایجاد کند و به دنبال آن است که پاکستان در سیاست های خود در زمینه حمایت از طالبان تغییر ایجاد کند، البته فشارها بر پاکستان آنقدر نیست که این کشور مجبور به تغییر سیاست های خود شود.

حقیار اظهار داشت: گفته های مقامات امریکایی در خصوص ارتباط پاکستان با طالبان چیز تازه ای نیست و از پشتوانه قوی هم برخوردار نیست که پاکستانی ها به خاطر آن از برنامه های خود صرفنظر کنند، پاکستان حتی اقدامات خود را در هماهنگی و رضایت امریکایی ها انجام می داد و اینکه اکنون دولت ترامپ جدی تر با مساله برخورد کرده به خاطر سرپوش گذاشتن به ناکامی های امریکا در افغانستان است و می خواهند اعلام کنند شکستشان در افغانستان به خاطر دورویی پاکستان بوده است.

به گفته این کارشناس سیاسی فشارهایی که امریکا اعلام کرده در صورت ادامه حمایت پاکستان از گروه های تروریستی بر آن کشور وارد خواهد شد فشارهای اقتصادی است که لطمه خاصی نمی زند و امریکا در نظر ندارد از گزینه های نظامی علیه پاکستان استفاده کند.

حقیار عنوان کرد: از سوی دیگر پاکستان به خاطر رهایی از وابستگی های اقتصادی اش به امریکا اخیراً تلاش کرده روابط خود با چین را افزایش دهد و رقیب دیرینه امریکا روسیه هم روابطی را با پاکستان برقرار کرده و این ها درصدد تشکیل ائتلاف جدیدی در برابر ناتو هستند.

این روزنامه نگار افغان گفت: با وجود این ها پاکستان هنوز برای امریکا از اهمیت ویژه ای برخوردار است و آن کشور را به افغانستان ترجیح می دهد زیرا وقتی می خواهد به حضور خود در افغانستان و منطقه ادامه دهد و پایگاه هایی در منطقه داشته باشد به همکاری پاکستان نیاز دارد و باید رضایت آن کشور را هم به نوعی جلب کند.

گذشته از این ها بین امریکا و پاکستان رازهای زیادی وجود دارد که اگر روابطشان خدشه دار شود امکان افشای این رازها وجود دارد و این چیزی نیست که امریکا در برابر آن بی تفاوت باشد.

 

کلیدواژه