میزان 20, 1396 07:17 Asia/Kabul
  • درخواست افغانستان از گروه تماس سازمان همکاری شانگهای

سخنگوی وزارت خارجه افغانستان اعلام کرد ، حمایت از روند صلح به رهبری افغان‌ها خواسته اساسی دولت این کشور از گروه تماس سازمان همکاری شانگهای است.

این موضع شکیب مستغنی سخنگوی وزارت خارجه افغانستان در حالی مطرح شد که نشست گروه تماس سازمان همکاری شانگهای با محوریت موضوع افغانستان روز چهارشنبه در مسکو برگزار شد .

حکمت خلیل کرزی معاون سیاسی وزارت خارجه افغانستان در صدر هیاتی دیروز سه شنبه  برای حضور درنشست گروه تماس به روسیه سفر کرد.

شکیب مستغنی همچنین افزود،هیات افغانستان از کشورهای عضو سازمان شانگهای می‌خواهد تا در مبارزه با تروریسم، تحکیم ثبات و صلح از دولت افغانستان حمایت کنند.

سخنگوی وزارت خارجه افغانستان اظهارداشت: برای رویارویی با تهدیدهای مشترک نیاز به همکاری‌های منطقه‌ای است و کشورهای منطقه نیز این موضوع را درک کردند که بدون همکاری نمی‌توانند از فرصت‌های موجود استفاده کنند.

از سوی دیگر"ماریا زاخاروا" سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز با اشاره به نشست گروه تماس اعلام کرد که گروه تماس سازمان شانگهای در مورد راه‌های پایان دادن به جنگ در افغانستان گفت‌وگو خواهند کرد.

تشکیل گروه تماس سازمان همکاری شانگهای درباره کمک به حل بحران در افغانستان را می توان تلاشی تازه ازسوی روسیه به عنوان یکی از کشورهای موثر و قدرتمند این سازمان دانست که می کوشد با ورود جدی تر به تحولات در افغانستان،میزان نفوذ خود را در این کشوروتعامل با دولت کابل را به طور قابل ملاحظه ای افزایش دهد.

به خصوص آنکه در نشست گروه تماس سازمان همکاری شانگهای نمایندگان افغانستان و پاکستان هم که به جمع اعضای دائم  این سازمان پیوسته اند، حضوردارند.

حضورپاکستان درگروه تماس سازمان همکاری شانگهای درباره موضوع افغانستان به دلیل آنچه تاثیر گذاری بی بدیل آن کشوردرتحولات جنگ و صلح در افغانستان خوانده شده بسیار حائز اهمیت است و می تواند در صورت جلب همکاری کامل اسلام آباد،اهداف این گروه دریافتن راههای کمک به تامین صلح و ثبات در افغانستان محقق بشود.

 اگرچه با حضورنماینده پاکستان در گروه تماس سازمان همکاری شانگهای برای کمک به حل بحران ناامنی و استقرار صلح و ثبات در افغانستان ،مقامات روسیه امیدوارند که اسلام آباد به طور جدیدر قبال مهارخشونت و مهیا کردن مقدمات گفتگوهای صلح همکاری کند،اما دولت کابل چندان به اراده پاکستان  در این زمینه اعتماد ندارد.

بشیر بیژن کارشناس مسائل سیاسی در افغانستان می گوید، تا زمانی که برای مذاکرات ضمانت موجهی وجود نداشته باشد و پاکستان زمینه گفت‌وگوهای طولانی را فراهم نکند، فرجامی برای صلح در افغانستان وجود نخواهد داشت.    

علیرغم وجود  نوعی بی اعتمادی به نقش پاکستان در روند صلح،اما افغانستان امید دارد که روسیه به عنوان یکی از دو کشور جایگزین برای جبران خلاء ناشی از کاهش همکاری های آمریکا با اسلام آباد پس از چین،با ابزارهای مختلف از جمله دعوت پاکستان به نشست گروه تماس و اعمال فشاراین کشور را به همکاری صادقانه و شفاف در روند صلح بکشاند. 

تاکید سخنگوی وزارت خارجه افغانستان بر لزوم ایفای نقش این کشور در مدیریت گروه تماس سازمان همکاری شانگهای ناشی از نگرانی کابل از اقدامات احتمالی این گروه در برقراری ارتباط با طالبان برای مذاکرات صلح بدون توجه به جایگاه افغانستان در این مسئله است.