میزان 20, 1396 12:13 Asia/Kabul
  • «برجام»؛ آزمونی برای «ترامپ» و اعتبار جهانی آمریکا

«حسن روحانی» رئیس جمهوری ایران، با بیان اینکه «برجام» آزمونی جدی برای همه دولت‌های شرکت‌کننده در مذاکرات هسته‌ای و سایر دولت‌های جهان است، گفت: تعهد و وفای به عهد، اساس اطمینان جهان به یک دولت است.

رئیس جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه در آستانه تصمیم نهایی دولت «دونالد ترامپ» درباره «برجام» تاکید کرد: اگر همه طرف‌های مذاکره پای این توافق بایستند، به معنای این است که حیثیت خودشان را حفظ کردند و اگر کسی پای توافق نایستد در حقیقت حیثیت خودش را خدشه‌دار کرده است.

وقتی ایران و شش قدرت بزرگ جهانی سال 1394 توافق هسته‌ای را پس از دو سال مذاکرات سخت و فرشرده، امضاء کردند، بر مبنای اعتماد به یکدیگر نبود. آنچه «برجام» را محقق کرد رسیدن به توافقی مورد تایید طرف‌های مذاکره کننده درچارچوب تعهدهای بین المللی بود که توافق هسته‌ای همراه خود داشت و حتی با قطعنامه 2231 شورای امنیت، جنبه بین‌المللی هم پیدا کرد. از روز اجرایی شدن «برجام» در دلو 1394 آنچه ضمانت اجرای «برجام» را تضمین می‌کرد، توافق روی کاغذ نبود و «اعتماد» و «حُسن‌نیت» کشورهای طرف مذاکره و مسوولیت‌پذیری در برابر آن شرط اصلی هموار کننده مسیر «برجام» بود. از آنجا که مبنای اعتبار و اطمینان به دولتی،  پایبندی به توافق‌های بین المللی است، کوتاهی و بی‌توجهی به این اصل، کشور خاطی را کشوری غیرمسوول نزد جهانیان معرفی می‌کند.

امروز با گذشت حدود دو سال از اجرای توافق هسته‌ای، «برجام» بر سردو راهی اعتبار و بی‌اعتباری دولت آمریکا قرار دارد. همه نشانه‌های دولت «دونالد ترامپ»، رئیس جمهوری آمریکا نشان می‌دهد راهنمای برجام درحال چشمک زدن برای ورود به مسیر بی‌اعتمادی است و همین موضوع، باردیگر برای ملت ایران و جهانیان ثابت می‌کند، دولت آمریکا هرگز قابل اعتماد و اطمینان نیست. در همین زمینه؛ «فدریکا موگرینی» مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز چهارشنبه گفت: آمریکا در صورت خروج از «برجام» این پیام را به دیگر کشورهای جهان می‌دهد که ایالات متحده قابل اعتماد نیست و اعتبار بین‌المللی آمریکا را زیر سوال می‌برد.  

«برنی سندرز» سناتور آمریکایی هم روز چهارشنبه با حمایت مجدد از برجام تاکید کرد: تائید نکردن برجام از سوی «دونالد ترامپ» فقط به انزوای آمریکا می‌انجامد.

فارغ از این که دولت ترامپ، بر اساس قانون داخلی آمریکا چه تصمیمی درباره پایبندی ایران به توافق هسته‌ای می‌گیرد، و چه سرنوشتی در انتظار برجام است؛ جمهوری اسلامی ایران خود را برای همه گزینه‌ها آماده کرده است. مسوولان جمهوری اسلامی ایران با صراحت اعلام کردند درباره «برجام» دوباره مذاکره نمی‌کنند و در برابر هر نوع تصمیم دولت ترامپ برنامه دارند.

«حسن روحانی» رئیس جمهوری ایران به درستی تاکید کرد: مردم ایران هیچگاه به آمریکا اعتماد نداشتند و می‌دانند آمریکا چه اقداماتی ضد منافع ملی ایران انجام داده است و می‌دهد، اما امروز واضح‌تر و آشکارتر همه در کنار هم قرار گرفتند و راه‌های مختلفی را دارند و با شکست احتمالی برجام، هیچ مشکلی در مسیر پیشبرد اهداف و منافع ایران ایجاد نخواهد شد.  

کلیدواژه