پاکستانی ها همواره به خاطر منافع خود علیه افغانستان اقدام می کنند
(last modified 1396-07-22T09:28:51+00:00 )
میزان 22, 1396 13:58 Asia/Kabul

پاکستانی ها همواره به خاطر منافع خود علیه افغانستان اقدام می کنند و زمانی که تحت فشار قرار می گیرند بحث دیپلماسی و مذاکره را مطرح می کنند

کارشناس سیاسی افغان گفت: پاکستانی ها همواره به خاطر منافع خود علیه افغانستان اقدام می کنند و زمانی که تحت فشار قرار می گیرند بحث دیپلماسی و مذاکره را مطرح می کنند.

کتر سید قاسم مظفری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به تلاش مقامات پاکستانی به خاطر گفت و گوی طالبان با دولت افغانستان اظهار داشت: اکنون که پاکستان از سوی جامعه جهانی تحت فشار قرار گرفته و فصل سرما هم نزدیک شده بحث گفت و گو را پیش کشیده اند.

وی افزود: پاکستان همواره تلاش کرده که افغانستان را با چالش مواجه و یا دولت این کشور را وادار به تسلیم در برابر خواسته های خود کند، دولت افغانستان هم گاهی خواسته های پاکستانی ها را پذیرفته و گاهی هم نپذیرفته است.

به گفته این کارشناس سیاسی دولت افغانستان همواره این اجازه را به پاکستانی ها داده تا از مرزهای مشترک به شکل ترانزیت عبور و مرور کنند و کامیون های باری آن ها هم به دو طرف مرز رفت و آمد می کنند اما افغان ها هیچ گاه نتوانسته اند از این مرز به سادگی عبور و مرور کنند و کالاهای خود را با کامیون های خودشان به دو طرف مرز انتقال دهند.

مظفری تصریح کرد: افغانستان همواره سهولت های رفت و آمد را برای مردم و تاجران پاکستانی فراهم کرده و انتظارش هم این بوده که پاکستان نیز چنین اقدامی کند اما هیچ گاه چنین نبوده و بارها اتفاق افتاده که به خاطر توقف ها و تاخیرهای غیر قانونی کالاهای تاجران افغان پوسیده و غیر قابل استفاده شده است.

وی یاد آور شد که به خاطر همین سیاست های پاکستان دولت افغانستان نشست اخیر ترانزیتی بین مسوولان دو طرف را به حالت تعلیق درآورد تا پاکستان به خواسته های افغانستان توجه کند.

این صاحبنظر افغان همچنان با اشاره به تاکید کارشناسان سیاسی بر استفاده از دیپلماسی برای حل مشکلات افغانستان و پاکستان گفت: پاکستان همواره تلاش کرده به خواسته های خود برسد اما منافع افغانستان را در نظر نگرفته و هر گاه با مشکل مواجه می شود بحث دیپلماسی و گفت و گو را مطرح می کند چنانکه پس از اعلام استراتژی جدید امریکا در قبال افغانستان که پاکستان را تحت فشار قرار داده بحث دیپلماسی و نشست را مطرح می کند.

مظفری گفت: در طول ماه های گرم، پاکستانی ها طالبان را تشویق به جنگ با دولت افغانستان کردند و اکنون که فصل سرما نزدیک شده مساله گفت و گو را مطرح می کنند در حالی که هیچ گاه در این زمینه صادقانه عمل نکرده اند و همچنان اهداف خود را پیگیری می کنند.

وی اضافه کرد: افغانستان هم باید سیاست جدی تری را در پیش بگیرد و گزینه های جایگزین را در عرصه های مختلف در نظر داشته باشد، چنانکه پاکستان همواره از مساله تجارت و ترانزیت به عنوان اهرم فشار استفاده می کرد اما افغانستان اکنون بندر چابهار را دارد که می تواند به عنوان جایگزین هم مطرح باشد و خود می تواند فشاری منطقی و قانونی بر پاکستان وارد کند.

 

کلیدواژه