سخنان دونالد ترامپ در مورد ایران واهی و نشانه عصبانیت از شکست تروریست ها بود
(last modified 1396-07-23T14:48:00+00:00 )
میزان 23, 1396 19:18 Asia/Kabul

سخنان دونالد ترامپ رئیس جمهوری امریکا در مورد جمهوری اسلامی ایران واهی و نشانه عصبانیت وی از شکست تروریست ها در منطقه بود

استاد دانشگاه در کابل تاکید کرد: سخنان دونالد ترامپ رئیس جمهوری امریکا در مورد جمهوری اسلامی ایران واهی و نشانه عصبانیت وی از شکست تروریست ها در منطقه بود.

دکتر عبدالطیف نظری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: دونالد ترامپ، جمهوری اسلامی ایران را متهم به حمایت از تروریزم و نقش داشتن در بی ثباتی منطقه کرد اما با یک دید منصفانه باید بین حمایت جمهوری اسلامی ایران از محور مقاومت و جنبش های مقاومت که در برابر تروریست ها مبارزه می کنند و یا در برابر اشغال و تجاوز رژیم نامشروعی مانند اسرائیل مبارزه می کنند با "تروریزم"، تفکیک قایل شد.

وی افزود: اظهارات ترامپ بیشتر نوعی فرافکنی و عصبانیت ناشی از شکست تروریست ها از جمله داعش در منطقه بود که به گفته خود وی در زمان مبارزات انتخاباتی توسط دولت امریکا شکل گرفته و حمایت شده بودند، اما اکنون که پرونده داعش در حال ختم شدن است این مساله باعث شده که نوعی عصبانیت در رفتار و گفتار سرشار از تناقض آقای ترامپ مشاهده شود.

این کارشناس سیاسی عنوان کرد که از سوی دیگر ترامپ در صحبت هایش تحریف هم داشت به عنوان نمونه خلیج تاریخی "فارس" را به عنوان خلیج "ع ر ب ی" نامید، از واژه های غیر دیپلماتیک که به نوعی فحاشی تلقی می شد استفاده کرد و خود را حامی شهروندان ایرانی وانمود کرد در حالی که وی ورود ایرانی ها را در کنار شهروندان برخی دیگر از کشورهای اسلامی به امریکا ممنوع اعلام کرده است.

به گفته نظری اینگونه اظهارات، انزوای بیشتر امریکا را درپی خواهد داشت چنانکه فدریکا موگرینی مسوول سیاست خارجه اتحادیه اروپا بعد از سخنرانی ترامپ اعلامیه مطبوعاتی صادر کرد و یادآور شد که آزانس بین المللی انرژی اتمی هشت بار تعهد ایران به برجام را تائید کرده و اینکه برجام نه یک قرارداد یکجانبه بلکه چند جانبه است و اتحادیه اروپا به آن به خاطر اینکه نقش اساسی در صلح بین المللی دارد پایبند است.

این صاحبنظر افغان اظهار داشت: کشورهای بزرگی مانند انگلیس، فرانسه و آلمان هم در حمایت از برجام بیانیه مشترک دادند و موضع روسیه و چین هم مشابه بود بنابراین صحبت های ترامپ در مجامع بین المللی عاری از حقیقت و جنگ طلبانه تفسیر شد که صلح و امنیت جهانی را به مخاطره می اندازد و حتی می تواند منافع امریکا را با تهدید روبرو کند به همین دلیل نیمی از جامعه امریکا از جمله دمکرات ها هم مخالف این اظهارات هستند، واکنش های تندی نشان داده و حتی ترامپ را شبه دیوانه خواندند.

نظری تاکید کرد: اگر جامعه بین المللی جلو این صحبت های آشوب طلبانه و یا عملکرد نادرست را نگیرد بسیاری از کشورهای منطقه دچار چالش های امنیتی خواهند شد.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه نیروهای امریکایی در افغانستان به بهانه مبارزه با تروریزم حضور دارند، موفقیت افغانستان در مبارزه با تروریزم بدون همکاری کشورهایی مانند ایران میسر نخواهد بود بنابراین حکومت افغانستان هم باید خود را از سیاست هایی که ترامپ در منطقه دنبال می کند برائت دهد.

 

کلیدواژه