میزان 24, 1396 08:32 Asia/Kabul
  •  استقرار نظامیان آمریکایی در

استاندار ارزگان افغانستان اعلام کرد، بر اساس راهبرد جدید دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا قرار است این کشور با ایجاد پایگاه نظامی، شماری از نیروهای خود را در این استان مستقر کند.

"محمدنذیر خروتی" گفت،نظامیان آمریکایی به بهانه آموزش نیروهای امنیتی افغان بزودی در والی ارزگان مستقر می شوند.این در حالی است که شورای ولایتی ارزگان  با حضور دوباره نظامیان آمریکایی در این  ولایت مخالفت کرده است."محمدکریم کریمی" از اعضای شورای ولایتی ارزگان گفت، با استقرار نظامیان آمریکایی وضعیت امنیتی در این ولایت وخیم تر خواهد شد زیرا آمریکا قصد پایان جنگ در افغانستان را ندارد.

وی افزود، نظامیان آمریکایی به دنبال تشدید جنگ در افغانستان هستند و حضور دوباره این نظامیان در ارزگان به نفع مردم نیست.

استقرار نظامیان آمریکایی در ولایت ارزگان که گفته شده در چارچوب راهبرد جدید ترامپ در جنگ افغانستان انجام خواهد شد، تکرار راهبرد قبلی آمریکا در دوره  باراک اوباما رئیس جمهوری پیشین این کشور است.

راهبرد ترامپ برای افزایش نیرو در افغانستان در شرایطی است اجرای این سیاست در شانزده سال گذشته در این کشور تاثیری در کاهش خشونت و ناامنی نداشته است.

حتی این دیدگاه هم مطرح است که اصرار آمریکا برای حضور بیشتر و بلند مدت در افغانستان به لحاظ روانی موجب  تداوم و تشدید جنگ در این کشور خواهد شد، زیرا گروه طالبان بارها اعلام کرده که  تا زمان حضور نیروهای خارجی در افغانستان به جنگ ادامه می دهد وبه هیچ گونه گفتگوی صلح هم ملحق نخواهد شد.

علاوه بر این، افزایش نیرو های آمریکایی در افغانستان در چارچوب استراتژی تازه ترامپ،با هدف دائمی شدن حضور نظامی آن کشور ارزیابی شده است.

"عتیق الله امرخیل" کارشناس نظامی و سیاسی درافغانستان می گوید،افزایش نظامیان ناتو و آمریکا با هدف پایان دادن به جنگ در افغانستان نیست، بلکه برای حضور بلندمدت و دائمی در این کشور انجام می شود.

با توجه سابقه حضور ناکام آمریکا در افغانستان در تامین امنیت و مبارزه با تروریسم ، نادیده گرفتن استقلال و حاکمیت ملی این کشور و بی توجهی به لزوم کمک به افرایش توانایی های ارتش و پلیس این کشور در چارچوب تعهد نافرجام آموزش و تجهیز آنان، مردم و گروه های سیاسی و برخی از مقامات افغانستان با افزایش و ادامه حضور آمریکا  در کشورشان مخالفند.

به همین دلیل است که برنامه ارتش آمریکا برای ایجاد پایگاه نظامی و استقرار نیرو در ولایت ارزگان با مخالفت و اعتراض های جدی از سوی مقامات محلی و مردم این استان روبرو شده است.

اگر چه بهانه آمریکا برای ایجاد پایگاه و استقرار نیرو در ولایت ارزگان،مسئله آموزش و مشاوره نیروهای ارتش افغانستان اعلام شده است ،اما از نظر مردم و مقامات این استان، چنین ادعایی صرفا با هدف  توجیه حضور نظامیان آمریکایی مطرح شده است.

وحید مژده کارشناس سیاسی در افغانستان بر این باور است که غربی ها می خواهند نیروهای خود را در افغانستان نگه دارند و طی چند سال گذشته هم نخواستند نیروهای افغان را تقویت و تجهیز و آموزش اصولی بدهند و مبارزه جدی علیه تروریسم انجام ندادند،همه این موارد نشان می دهد که هدفشان حضور درازمدت در افغانستان و منطقه است.

با توجه به این شرایط به نظر میرسد که راهبرد ترامپ برای افزایش و تمدید حضور نظامیان آمریکایی در افغانستان،بر خلاف ادعای کاخ سفید نه تنها در روند تامین امنیت تاثیر ندارد،بلکه موجب افزایش عوامل موثر بر تشدید ناامنی دراین کشور خواهد شد.