نشست اتحادیه بین‌المجالس ؛ نگاهی به  چالش هابرسر راه صلح و همبستگی های فرهنگی
(last modified 1396-07-24T08:44:55+00:00 )
میزان 24, 1396 13:14 Asia/Kabul
  • نشست اتحادیه بین‌المجالس ؛ نگاهی به  چالش هابرسر راه صلح و همبستگی های فرهنگی

یکصد و سی و هفتمین نشست اتحادیه بین‌المجالس در سن پترزبورگ روسیه با شعار «تقویت تکثر فرهنگی و صلح از طریق گفتگوی بین دینی و بین قومی» آغاز به کار کرد.  سوالی که  وجود دارد این است که  چه موانعی بر سر راه تحقق این شعار وجود دارد ؟

«علی لاریجانی» رییس مجلس شورای اسلامی ایران روز یکشنبه در سخنرانی خود ، با اشاره به  شعار اصلی این اجلاس مبنی بر «تقویت تکثر فرهنگی و صلح از طریق گفت‌وگوی بین دینی و بین قومی»، تاکید کرد: با وجود اهمیت این موضوع اما شرایطی که امروز آمریکا ایجاد کرده است نه‌تنها کمکی به این مهم نمی‌کند، بلکه قدری فضا را یأس‌آور کرده است.

لاریجانی گفت "...رئیس جمهوری آمریکا نه به توافقات بین المللی پایبند بوده و نه احترامی برای سازمان ملل قائل است و به همه کشورها نشان می دهد که واشنگتن به هیچ تعهدی پایبند نیست."

فرهنگ را ‌باید به عنوان مجموعه‌ای از ویژگی‌های متمایز عاطفی، فکری، مادی و معنوی یک جامعه یا یک گروه اجتماعی دانست که  راه و رسم باهم ‌زیستن و باورهای ما را نیز دربرمی‌گیرد . از اینرو احترام به  فرهنگ  ها و ارزش های دینی ، احترام به کرامت انسانی و بیانگر تعهد به حقوق بشر و آزادی‌های بنیادین بشر است.

اما زمانیکه ارزش های فرهنگی و پیوندهای دینی و قومی قربانی مطامع سیاسی قدرت های جهانی می شوند ؛ چگونه میشود فرهنگ را دستمایه تقویت صلح و دوستی ها کرد ؟ دولت امریکا که مدعی  پرچمداری  دفاع از حقوق بشر است  از تفاوت های فرهنگی و دینی  به عنوان ابزاری سیاسی برای فشار بر ملت ها   استفاده می کند . در حالیکه دنیای پر آشوب هزاره سوم نیازمند انسجام فرهنگی وتوسعه تبادل‌های بین فرهنگی است .

رییس مجلس ایران  در این‌باره به خروج ایالات‌متحده از معاهده آب و هوای پاریس و یونسکو  اشاره  کرد و  این مسائل را گوشه‌ای از موانعی خواند که در مقابل ایده ارزشمند اجلاس بین‌المجالس قرار دارد.

یونسکو بعنوان نماد  همبستگی میان فرهنگ و اقوام و ملل جهان  در مقدمه اساسنامه  خود تصریح کرده است :«ترویج فرهنگ در سطوح گسترده و آموزش انسان‌ها در جهت نیل به عدالت و آزادی و صلح در دستیابی به کرامت انسانی دارای اهمیت و از اجزای جدایی‌ناپذیر آن است و عمل به این مهم وظیفه‌ای مقدس است که جز در سایه همکاری‌های متقابل و اهداف مشترک دست‌یافتنی نیست».

توافقنامه فلورانس، مورخ ۱۹۵۰ و پروتکل آن معروف به پروتکل نایروبی، مورخ ۱۹۷۶؛ بیانیه اصول همکاری‌های فرهنگی بین‌المللی و  بیانیه نژاد و تعصب نژادی، مورخ ۱۹۷۸؛ از مواردی است که جامعه بین المللی   را به انجام اقداماتی مناسب برای انتشار گسترده «بیانیه جهانی تنوع فرهنگی یونسکو» متعهد کند.

امریکا اما با رفتار و اقدامات ضد بشری خود  به الگویی از بی توجهی به ارزش های فرهنگی ؛ دینی و نژادی تبدیل شده  است  و  صلح و همزیستی و همکاری در محیطی از اعتماد متقابل و تفاهم را که بنیادی ترین  عناصر تضمین‌کننده صلح و امنیت بین‌المللی هستند، به سخره گرفته است.