میزان 25, 1396 12:38 Asia/Kabul

دولت افغانستان و طالبان باید به این نتیجه برسند که مذاکرات صلح تنها راه حل مشکلات این کشور است

کارشناس سیاسی ایرانی گفت: دولت افغانستان و طالبان باید به این نتیجه برسند که مذاکرات صلح تنها راه حل مشکلات این کشور است.

پیر محمد ملا زهی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: واقعیت های موجود این بحث را در سطح منطقه ای و بین المللی مطرح کرده که مذاکرات صلح تنها راه حل مشکلات افغانستان است بر همین اساس مجدداً این بحث مطرح است و این بار این مذاکرات در عمان برگزار شد.

وی افزود: عمان در گذشته در بعضی مقاطع تاریخی به عنوان یک کشور بی طرف در حوزه خلیج فارس توانسته نوعی میانجی گری را انجام دهد و بعد از مذاکرات چند جانبه میان افغانستان، پاکستان، امریکا و چین این کشور برای میانجی گری مطرح شده است.

این کارشناس سیاسی عنوان کرد: این مذاکرات قبلاً در پاکستان و چین برگزار شده بود و این بار در عمان برگزار شده و هدف اصلی هم این است که دولت افغانستان و طالبان به مذاکره بنشینند و از این طریق راه های صلح جستجو شود.

ملا زهی یادآور شد موضع طالبان این است که تا زمانی که نیروهای خارجی در افغانستان حضور داشته باشند آنان حاضر به مذاکره نیستند اما با توجه به اعلام استراتژی امریکا در ارتباط با جنوب آسیا که افغانستان، پاکستان و هند را در بر می گیرد به نظر می رسد پاکستانی ها تا حدی تمایل پیدا کرده اند که برای حاضر شدن طالبان پشت میز مذاکره کمک کنند.

وی بیان داشت: از اینرو گمان می رود پاکستان و طالبان از مواضع متعادل تری با دولت افغانستان وارد مذاکره شوند و طرف های دیگر مانند روسیه، چین و روسیه هم در قضیه دخیل هستند اما با توجه به آنچه که در افغانستان می گذرد انتظار زیادی هم وجود ندارد زیرا از یکسو طالبان به دنبال امتیازات بیشتر هستند و از سوی دیگر دولت افغانستان می خواهد که طالبان با شرایط این دولت وارد مذاکره شوند.

این صاحبنظر سیاسی گفت: البته مذاکرات خارج از طرفین درگیر چندان نمی تواند موفقیت آمیز باشد و انتظار این است که در این مذاکرات به این جمع بندی برسند که دولت افغانستان و طالبان مذاکراتی بین الافغانی و بدون دخالت خارجی را برگزار کنند و اگر این اتفاق بیفتد امیدواری برای دریافت راه حل بیشتر می شود.

وی اضافه کرد: به هر صورت جنگ در افغانستان با بن بست مواجه شده و هیچ یک از طرفین درگیر نمی تواند طرف دیگر را سرنگون کند بنابراین تنها راه حل ممکن راه حل سیاسی است و اگر این واقع بینی در دولت افغانستان و طالبان شکل بگیرد که جنگ راه حل مساله نیست این امیدواری وجود دارد که طرفین به یک راه حل سیاسی رضایت بدهند.

 

کلیدواژه