نشست های صلح در صورتی به نتیجه می رسد که پاکستان سیاست های خصمانه خود را کنار بگذارد
(last modified 1396-07-25T09:27:37+00:00 )
میزان 25, 1396 13:57 Asia/Kabul

نشست های صلح در صورتی که پاکستان سیاست های خصمانه خود نسبت به افغانستان را کنار بگذارد نتیجه بخش خواهند بود

کارشناس سیاسی افغان گفت: نشست های صلح در صورتی که پاکستان سیاست های خصمانه خود نسبت به افغانستان را کنار بگذارد نتیجه بخش خواهند بود.

محمد هاشم فصیحی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در کابل با اشاره به برگزاری دور دیگری از نشست چهار جانبه صلح در عمان با حضور نمایندگان افغانستان، پاکستان، امریکا و چین در مسقط پایتخت عمان اظهار داشت: مشکل افغانستان ریشه در برخورد منافع قدرت های جهانی دارد و افغانستان هم به بستری برای رسیدن این قدرت ها به منافع خود تبدیل شده است.

وی تصریح کرد: هر قدر سران و مردم افغانستان تلاش می کنند که این جنجال ها به جای مناسبی ختم شود کمتر به نتیجه می رسند از همین رو به نظر می رسد که چنین نشست هایی چندان موثر واقع نمی شوند.

به گفته این کارشناس سیاسی یک مطالعه اجمالی از سیاست خارجی پاکستان طی سه دهه گذشته نشان می دهد که این کشور به شکلی از اشکال توانسته خواسته های خود را به امریکا بقبولاند اما اکنون تغییرات مختصری در سیاست خارجی امریکا در خصوص فشار بر پاکستان رونما شده و اسلام آباد برای رهایی از این فشارها و یافتن راهی برای خروج از این وضعیت دست به اقداماتی برای جلب توجه می زند که آزادی زندانی کانادایی-امریکایی یک نمونه آن است.

فصیحی گفت: این مساله سبب شد که خشم امریکا از پاکستان تا حدی فروکش کند اما این به آن معنی نیست که امریکا و پاکستان کاملاً در یک مسیر قرار گرفته باشند.  

این کارشناس افغان بیان کرد: این امکان وجود دارد که پاکستان اعلام کند حاضر است در رابطه با روند صلح همکاری جدی داشته باشد اما گمان نمی رود در این زمینه قدم اساسی بردارد و فقط ممکن است گام هایی برای انحراف افکار عمومی بردارد.

وی با بیان اینکه صلح و امنیت آرزوی تمام مردم افغانستان است اظهار امیدواری کرد که این نشست ها نتایج مثبتی داشته باشد اما با توجه به تجارب گذشته و شرایط کنونی به نظر نمی رسد که نتایج خوشایندی را شاهد باشیم.

 

کلیدواژه