ابهام سازی در مورد برجام ، سیاست دولت امریکا
(last modified Tue, 17 Oct 2017 11:56:11 GMT )
میزان 25, 1396 16:26 Asia/Kabul

ضد و نقیض گویی مقامات ارشد دولت امریکا در مورد توافق هسته ای ایران و گروه 1+5 موسوم به برجام همچنان ادامه دارد .

یک روز پس از آن که «رکس تیلرسون» ، وزیر امور خارجه امریکا از باقی ماندن این کشور در برجام خبر داده بود ، «دونالد ترامپ» رییس جمهوری امریکا بار دیگر تهدید به خروج از این توافق را جدی توصیف کرد . دونالد ترامپ در نشست کابینه امریکا با اشاره به اینکه وی می تواند به صورت کامل به این موافقتنامه پایان دهد و این یک احتمال واقعی است ، اعلام کرد ، مرحله جدید که آغاز می شود همچنین احتمال دارد کاملا مثبت باشد .

البته از زمان روی کار آمدن دولت جدید در امریکا از ژانویه گذشته ، مقامات امریکایی به کرات سخنان متناقض و رفتارهای دوگانه را در قبال توافق هسته ای ایران در پیش گرفتند . به عنوان مثال ، ترامپ با تمامی لفاظی ها و انتقادات تند علیه برجام ، تا پیش از جمعه گذشته ، دو بار پایبندی ایران به برجام را تائید کرده بود. همچنین در تمام 9 ماه گذشته ، دونالد ترامپ در مقام رییس جمهوری امریکا ، تعلیق تحریم های هسته ای ضد ایران را تمدید کرده است . با این حال ، ترامپ هیچگاه در این مدت از تهدید به خروج امریکا از برجام دست برنداشت . وی حتی برجام را بدترین توافق در تاریخ امریکا خواند و آن را مایه شرمساری این کشور معرفی کرد . 

با این حال ، در روز جمعه گذشته که برخی رسانه ها از احتمال اعلام خروج امریکا از برجام خبر داده بودند ، ترامپ پشت تریبون قرار گرفت و ضمن تکرار اتهامات بی اساس و توهین به ملت ایران ، صرفا اعلام کرد که از تائید برجام خودداری می کند . رییس جمهوری امریکا در اقدامی کم سابقه در مناسبات میان قوا در این کشور ، تصمیم گیری در خصوص یک موضوع حساس سیاست خارجی را به کنگره ارجاع داد . این اقدام حتی نارضایتی برخی از چهره های سرشناس جریان ضد برجامی در امریکا را برانگیخت تا جایی که رییس جمهوری امریکا پس از آن سخنرانی جنجالی تاکید کرد همچنان از اختیار انحصاری اعلام خروج امریکا از برجام برخوردار است . این اظهار نظر در اولین جلسه کابینه دولت امریکا پس از موضع گیری ترامپ در قبال برجام تکرار شد  .

اکنون به نظر می رسد دولت امریکا با در پیش گرفتن سیاست ابهام و تهدید مداوم به خروج از این توافق بین المللی ، طرف های مذاکره کننده ، بویژه جمهوری اسلامی ایران را به انجام مذاکرات جدید هسته ای یا مذاکرات غیر هسته ای وادار نماید . در حالی که جمهوری اسلامی ایران در عالی ترین سطح سیاسی یعنی از زبان «حسن روحانی» رئیس جمهوری اسلامی این کشور، اعلام کرده است که هیچ مذاکره ای در مورد برجام انجام نمی گیرد و این سند یا با همین متن باقی خواهد ماند یا از بین خواهد رفت ، از این رو می توان انتظار داشت با پافشاری ایران بر مواضع خود و حمایت یکپارچه جامعه جهانی از برجام ، سیاست ابهام زایی دولت امریکا نیز نتیجه مطلوبی را برای کاخ سفید به ارمغان نیاورد و بار دیگر رییس جمهوری امریکا را وادار کند تا از مواضع سرسختانه خود عدول نماید .