میزان 28, 1396 16:43 Asia/Kabul
  • صلح با طالبان و جنگ با داعش؛راهبرد دولت افغانستان

رئیس شورای عالی صلح افغانستان گفت ،مصالحه با دولت افغانستان را تنها به گروه طالبان پیشنهاد می‌کنیم اما به جنگ با گروه تروریستی داعش همواره ادامه خواهیم داد.

محمد کریم خلیلی رئیس شورای عالی صلح افغانستان افزود، برای پایان جنگ در این کشور باید اجماع ملی به وجود آید زیرا مردم افغانستان از جنگ خسته شده‌اند.

وی گفت،مردم افغانستان حق دارند پس از چهار دهه جنگ در نهایت به صلح و امنیت در این کشور دست یابند.

رئیس شورای عالی صلح افغانستان تاکید کرد که جنگ راه رسیدن به هدف نیست زیرا از این طریق نه دولت افغانستان و نه هم گروه طالبان می‌توانند به اهداف خود برسند.

خلیلی اظهار داشت ، تنها در صورت برقراری صلح و ثبات است که همه اقوام در این کشور می‌توانند به حقوق و امتیازات خود برسند.

وی خاطر نشان کرد رهبران حکومت وحدت ملی افغانستان نیز  باید اصلاحات لازم را در پیش گیرند تا همه اقوام، دولت این کشور را از آن خود بدانند.

سخنان رئیس شورای عالی صلح افغانستان نشان می دهد که راهبرد اصلی دولت این کشوردر قبال گروه طالبان،صلح است و آنرا در دستور کار جدی خود قرار داده است.

برگزاری ششمین دور نشست های چهارجانبه صلح افغانستان در مسقط پایتخت عمان با حضورنمایندگان کابل،پکن،اسلام آباد و واشنگتن پس ازتوقف چند ماهه این نشست ها در این هفته،می تواند شروعی دوباره برای تلاش های افغانستان در خصوص برقراری صلح در این کشورازطریق استفاده ازظرفیت های منطقه ای و بین المللی برای فراهم کردن مقدمات گفتگوهای صلح با گروه طالبان باشد که مهمترین آن توان تاثیر گذاری اسلام آباد در این زمینه است. 

اگر چه پاکستان تعهداتی را در نشست مسقط برای احیای روند و گفتگوهای صلح در افغانستان پذیرفته اما سخنگوی وزارت خارجه این کشور بدون اشاره به این تعهدات تاکید کرد که دور بعدی نشست چهارجانبه تا زمانی که اسلام آباد تعهدات خود را عملی نکند،برگزار نخواهد شد.

 نشست مسقط و امید دولت افغانستان برای تغییر رویکرد دولت پاکستان در خصوص روند صلح در آن کشور و ورود طالبان به مذاکرات  درحالی است که افزایش حملات مرگبار این گروه دریک هفته گذشته که بیش از پانصد کشته و زخمی برجای گذاشته،از سوی برخی محافل سیاسی و رسانه ای در افغانستان پاسخ منفی طالبان به تلاش های کابل در خصوص برقراری صلح ارزیابی شده است.      

"بشیر هاتف" کارشناس مسائل سیاسی افغانستان با اشاره به حملات اخیرطالبان می گوید، این گروه به دنبال نشان دادن خود به عنوان طرفی ازمذاکرات است و طالبان با این حملات مدعی است که سایر کشورها توانایی تعیین سرنوشت  بر آنها را ندارند.

البته بر اساس دیدگاهی که در افغانستان،بخش عمده هدایت ناامنی ها در این کشور را متوجه پاکستان می داند،حملات گسترده طالبان پس از برگزاری نشست مسقط را هم به تداوم سیاست دو گانه این کشورمرتبط می کنند.

"حاجی دین محمد" کارشناس سیاسی و معاون شورای عالی صلح افغانستان  می گوید،این حملات پس از نشست چهارجانبه مسقط نشان می‌دهد که به پاکستان اطمینان نمی‌شود و این کشور صادقانه در مصالحه دولت افغانستان با گروه طالبان همکاری نمی‌کند.

در شرایطی که همچنان احیای گفتگوهای صلح در افغانستان در چارچوب نشست چهارجانبه مسقط به انجام تعهدات پاکستان گره خورده است،تردیدها درباره تحقق این هدف همچنان پابرجاست.  

    

کلیدواژه