تلاش کنگره برای مقابله با توان دفاعی ایران
(last modified 1396-07-29T06:51:07+00:00 )
میزان 29, 1396 11:21 Asia/Kabul
  • تلاش کنگره برای مقابله با توان دفاعی ایران

در پی درخواست کاخ سفید از کنگره برای تصمیم گیری در مورد توافق هسته ای ایران ، جمهوریخواهان از چند طرح با هدف مواجه با توان دفاعی جمهوری اسلامی ایران خبر دادند .

دو سناتور جمهوریخواه ، باب کورکر ، رییس کمیته روابط خارجی سنا و تام کاتن از طرحی خبر داده اند که در صورت تبدیل شدن به قانون،  مکانیسم خودکاری را برای بازگرداندن تحریم های تعلیق شده کنگره علیه ایران را پیش بینی می کند. رسانه های امریکایی جزئیاتی از این طرح را اعلام کرده اند. بر اساس این طرح ، هرگونه آزمایش، تولید یا استقرار موشک های بالستیک قادر به حمل کلاهک هسته ای ؛ هر گونه تلاش برای تغییر کاربری موشک های ماهواره بر به موشک های بالستیک قادر به حمل کلاهک هسته ای و همچنین ؛ هر فعالیتی برای خرید مخفیانه مواد هسته ای یا تجهیزات مخصوص ساخت مواد هسته ای از خارج از ایران موجب می شود تا تحریم های کنگره به طور خودکار بار دیگر علیه ایران به اجرا درآید .

این در حالی است که برجام صراحتا امریکا را از بازگرداندن تحریم های لغو شده یا تعلیق شده تا زمانی که ایران به تعهدات خود عملی می کند، منع کرده است . پیشنهادهای مطرح شده در طرح کورکر - کاتن نیز به هیچ عنوان در برجام قید نشده است و به لحاظ حقوق بین الملل ، کنگره امریکا اجازه نخواهد داشت که به یک توافق چند جانبه مفادی را اضافه یا کم کند؛ بویژه این که این توافق بخشی از یک قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد است و دولت امریکا نیز به آن قطعنامه رای مثبت داده است . 

با این حال ، به نظر می رسد موانع حقوقی چندان مورد توجه جریان ضد برجام در داخل امریکا نیست. این جریان پس از ناکامی در نابودی برجام از طریق رییس جمهوری امریکا ، اکنون به کنگره متوسل شده است تا راهی برای سر باز زدن از تعهدات بین المللی دولت امریکا بیابد. به همین دلیل این جریان ، توان دفاعی و نقش آفرینی جمهوری اسلامی ایران در منطقه غرب آسیا را هدف قرار گرفته است . 

جمهوری اسلامی ایران همچون دیگر کشورهای جهان از حق ذاتی برای دفاع از خود در برابر مخاطرات خارجی ؛ آن هم در منطقه به شدت ناآرام و بحرانی غرب آسیا برخوردار است. ایران همچنین ، تجربه جنگ تحمیل شده از سوی یکی از همسایگان خود را برای هشت سال دارد که در آن ، تمامی کشورهای قدرتمند جهان پشت سر رژیم بعثی عراق قرار گرفتند و حتی چشمان خود را بر روی حملات شیمیایی به شهرهای ایران بستند . در آن سال ها ، توان موشکی ایران به عنوان ابزار مهمی در دفاع از تمامیت ارضی به کار گرفته شد و توانست متجاوز را به پشت مرزهای بین المللی بازگرداند. از آن دوران به بعد، تقویت توان دفاعی از جمله توان موشکی در دستور کار ملت و دولت ایران قرار گرفت تا مانعی باشد برای تجاوزگری دیگران.

از این رو ، برنامه های موشکی ایران همچون دیگر بخش های مربوط به نیروهای مسلح جمهوری اسلامی به عنوان مقوله ای امنیتی قلمداد می شود که قابل مذاکره نیست ؛ حتی اگر کنگره امریکا چندین و چند طرح در این خصوص تصویب کند.