با اتمام پروژه داعش در عراق و سوریه حامیان آن دیگر کشورهای منطقه را نشانه گرفته اند
(last modified 1396-07-29T10:32:23+00:00 )
میزان 29, 1396 15:02 Asia/Kabul

پروژه داعش در عراق و سوریه به اتمام رسیده و حامیان این گروه دیگر کشورهای منطقه را برای ادامه کار این گروه در نظر گرفته اند

کارشناس سیاسی و روزنامه نگار افغان گفت: پروژه داعش در عراق و سوریه به اتمام رسیده و حامیان این گروه دیگر کشورهای منطقه را برای ادامه کار این گروه در نظر گرفته اند.  

مطیع الله خروتی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: گروه داعش به منظور ایجاد تفرقه بین مسلمانان از سوی استخبارات منطقه ایجاد شد و زمانی که داعش در عراق و سوریه فعالیت می کرد مشخص بود که از کجا حمایت می شود و از چه آدرسی به حسابش پول واریز می شود.

وی افزود: سازمان های استخباراتی پروژه خود را در سوریه و عراق به پایان رساندند و این گروه اکنون رو به آسیای میانه و کشورهایی مانند افغانستان، پاکستان و ایران آورده و همچنان برای جنگ با اسلام و ایجاد تفرقه میان مذاهب اسلامی تلاش می کند.

به گفته این کارشناس سیاسی، مسوولیت هر حادثه انفجاری و کشتاری را که رخ می دهد و در آن مسلمانان شیعه یا سنی شهید و زخمی می شوند، داعش به عهده می گیرد، انفجارهایی هم که به تازگی در کابل و ولایت غور افغانستان رخ داده از همین جنس و نشان دهنده فعالیت داعش در این کشور است.

خروتی عنوان کرد: گروه طالبان که سال ها در افغانستان جنایت کرد از سوی پاکستان ایجاد شده بود و اکنون که زمزمه های گفت و گو و صلح طالبان و حکومت وحدت ملی شنیده می شود استخبارات منطقه و پاکستان به این تصمیم رسیده اند که گروه دیگری را تحت نام داعش برای ناامن کردن منطقه و افغانستان و ادامه حضور امریکا ایجاد کنند.

این روزنامه نگار افغان بیان کرد: از اینرو از سوی حلقات خاصی در درون حکومت افغانستان و حلقات خاصی در خارج از این کشور با داعش همکاری می شود تا توجیهی هم برای ادامه حضور نیروهای خارجی در افغانستان وجود داشته باشد.

وی همچنان خاطرنشان کرد: بر اساس توافقنامه استراتژیکی که بین حکومت افغانستان و دولت امریکا امضا شده در حال حاضر کنترل هوا و زمین افغانستان در دست امریکا است و امریکا در این زمینه مسوول است اما بارها مشاهده شده که هواپیماهای بی نام و نشان به مخالفین مسلح دولت افغانستان مهمات و کمک رسانده اند.

به گفته خروتی حملاتی هم که به پایگاه های نیروهای مسلح افغانستان صورت گرفت با وسایل و تجهیزاتی بود که از نظامیان افغان بدست آورده بودند این مسایل تحت نظر امریکایی ها انجام می شود اما کاری در این زمینه صورت نمی گیرد زیرا می خواهند ناامنی در این کشور ادامه یابد تا توجیه برای ادامه حضور نیروهای خارجی وجود داشته باشد.

این روزنامه نگار افغان اضافه کرد: اما امریکا و هوادارانش باید در نظر داشته باشند که اگر صبر مردم افغانستان لبریز شود با قاطعیت از امریکا سوال خواهند کرد در حالی که کنترل هوا و زمین افغانستان را در اختیار دارد و در این زمینه مدعی است، چگونه مخالفین حکومت افغانستان دست به چنین فجایعی می زنند و به مساجد، اجتماعات مردمی و پایگاه های نیروهای نظامی حمله می کنند.

خروتی تصریح کرد: بیش از هشتاد درصد جنگی که در افغانستان جریان دارد جنگ خارجی ها با خارجی ها است، کنفرانس هایی هم که در داخل و خارج افغانستان به منظور صلح در این کشور برگزار می شود اگر به نتایج مثبتی هم برسد دست هایی وجود دارند که نمی خواهند این مسایل به نتیجه برسد و جنگ پایان یابد زیرا از جنگ در این کشور سود می برند.

وی افزود: در مسایل صلح و منطقه باید اجماع بین المللی در نظر گرفته شود، تنها مساله افغانستان، پاکستان و امریکا مطرح نیست بلکه باید جمهوری اسلامی ایران، روسیه، چین و هند هم دخیل شوند زیرا تا زمانی که اجماع بین المللی ایجاد نشود و نظرات همسایگان افغانستان و کشورهای بزرگ منطقه در نظر گرفته نشود مذاکرات به نتایج مطلوبی نمی رسد.

 

کلیدواژه