میزان 30, 1396 09:45 Asia/Kabul
  • هشدار رئیس جمهوری افغانستان به کشورهای حامی تروریسم

رئیس جمهوری افغانستان به کشورهای حامی تروریسم در منطقه،هشدار داد .

 "محمد اشرف غنی" رئیس جمهوری افغانستان با هشدار به کشورهای حامی تروریسم اعلام کرد، کشورهایی که در جهت حمایت از گروه های تروریستی در افغانستان گام برمی دارند در نهایت خود منزوی می شوند. اشرف غنی در ادامه حملات تروریستی در روزهای اخیر در افغانستان را محکوم کرد.

پنج شنبه گذشته،گروه طالبان با حمله به یک پایگاه ارتش افغانستان در استان قندهار دهها نظامی افغان را کشتند.

طالبان درهفته جاری در استان های پکتیا، غزنی و فراه هم حملات مشابهی انجام دادند که بر اثر آن صدها نفر کشته و زخمی شدند.

این برای اولین بارنیست که اشرف غنی به کشورهای حامی تروریسم درافغانستان هشدار داده است.وی در بیش از سه سال گذشته بارها ضمن هشدار به برخی کشورهای منطقه درباره حمایت از افراط گرایی،پاکستان را به پشتیبانی اصلی از روند خشونت و تداوم جنگ در افغانستان متهم کرده است.

 «عتیق الله امرخیل» کارشناس مسائل سیاسی افغانستان می گوید،تروریست ها در این کشور از سوی پاکستان حمایت  می شوند و اگر این کشور از آن ها حمایت نکند توان ایستادگی، مقابل نیروهای افغان را نخواهند داشت.

سخنان تازه رئیس جمهوری افغانستان درهشداربه کشورهای حامی تروریسم در افغانستان به تشدید حملات تروریستی درمناطق مختلف این کشور در روزهای گذشته ارتباط دارد.به خصوص آنکه گروه تروریستی داعش روزجمعه با حمله به دومسجد درشهر کابل و استان غورحدود نود نفر را به شهادت رساند.حمله تروریستی امروز شنبه طالبان به دانشگاه افسری در غرب کابل به کشته شدن دستکم پانزده نفرمنجر شد.

مجموع حوادث تروریستی پی درپی درمناطق مختلف افغانستان توسط گروه های طالبان و داعش در روزهای اخیر،اگر چه می تواند این برداشت را ایجاد کند که کشورهای حامی تروریسم در افغانستان به تشدید اقدامات خرابکارانه مبادرت کرده اند،اما منتقدان دولت کابل بر این باورند که منشاء اصلی افزایش حملات تروریستی ناشی از ضعف دولت وحدت ملی در تامین امنیت و مقابله با تروریسم و درگیری های سیاسی در افغانستان است.  

از نظرمخالفان،علیرغم وجود حمایت هایی در خارج از مرزهای افغانستان از گروه های تروریستی در این کشور،رئیس جمهوری افغانستان برنامه منسجمی برای مقابله با ناامنی و افراط گرایی ندارد و درگیری بیش از حد در کشمکش های سیاسی هم دولت وحدت ملی را به مسیر انحرافی سوق داده است. 

حتی پس از حملات تروریستی اخیر" محمد محقق" معاون دوم ریاست اجرایی دولت و از اعضای شورای ائتلاف نجات افغانستان با انتشار بیانیه‌ای به رهبران دولت این کشور توصیه کرد  با خودداری از رقابت‌های زود هنگام انتخاباتی و اعمال سیاست‌های حذفی، وحدت مردمی بین اقوام را حفظ و با گروه‌های تروریستی-تکفیری در افغانستان مبارزه کنند.

در چارچوب نظریه ای که ضعف در مقابل گروه های تروریستی در افغانستان را به سیاست های دولت این کشورمرتبط می داند،اعمال برنامه های قوم محوری از جمله انتشار برخی خبرها درباره عدم بکارگیری افراد غیر پشتون در ارگ ریاست جمهوری و حتی انتصاب افراد فاقد صلاحیت در پست های ملی و محلی و منازعه حزبی ادامه دار در بین دو جریان تشکیل دهنده دولت وحدت ملی سبب شده تا تروریسم بیش از گذشته زمینه برای اثر گذاری درناامنی پیدا کند.