مواضع «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا علیه برجام ، تخریب یک سند بین المللی
(last modified 1396-07-30T05:20:47+00:00 )
میزان 30, 1396 09:50 Asia/Kabul
  •  مواضع «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا علیه برجام ، تخریب یک سند بین المللی

«عباس عراقچی» معاون حقوقی و بین المللی وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در اجلاس خلع سلاح هسته ای در مسکو با انتقاد از برخورد دولت آمریکا با برجام گفت: تمام سخنان و مواضع «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا علیه برجام ، تخریب یک سند بین المللی است.

عراقچی با ذکر نمونه هایی از موارد نقض و بدعهدی آمریکا در برجام تصریح کرد: بر اساس بندهای 26، 28 و 29 برجام، آمریکا متعهد شده است این توافق را همراه با حسن نیت و در فضایی سازنده اجرا کند و از هر عملی که باعث خدشه دار شدن منافع ایران از رفع تحریم ها می شود خودداری کند، اما تاکنون واشنگتن به این بندها عمل نکرده وتعهدات خود در برجام را انجام نمی دهد و روح و متن این توافق را در موارد متعددی نقض کرده است.

نقض برجام از سوی امریکا اقدامی است که جامعه بین الملل را با چالش مواجه می سازد. یکی از این چالش ها نابود شدن اصل تعهد پذیری در سطح بین المللی  است که برای همه جهان هزینه دارد .

«محمدجواد ظریف» وزیر خارجه ایران  در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «جنگ‌طلبان اقرار می‌کنند بیشتر نگران هستند که ما (ایران) به برجام پایبند باشیم، تا اینکه نگران باشند که آن را نقض کنیم؛ هیچ توجیهی نمی‌تواند این را بپوشاند؛ آمریکا نیز باید دقیقا مانند ما تلاش کند به توافق پایبند باشد».

دونالد ترامپ  رییس جمهوری امریکا اما در نخستین سفر منطقه ای خود  با هدف تخریب فضای مثبت  بعداز برجام به  عربستان  رفت و با شرکت درکنفرانس ریاض  تلاش کرد ایران را وارد بازی جدیدی از مناقشات  منطقه ای کند. تیلرسون وزیر خارجه امریکا نیز دیروز/ شنبه/ راهی عربستان شد تا گام های تازه ای دراین جهت بردارد .   

«فیاض زاهد» استاد دانشگاه، نویسنده و روزنامه نگار در گفت و گو با ایرنا  سیاست دولت آمریکا  را اینگونه نقد کرده و می گوید: "... امریکا در منطقه خاورمیانه راهبرد دوگانه ای را دنبال می کند. از یک طرف ترامپ در ظاهر با اظهارات نسنجیده ،اروپا و کشورهای منطقه را دچار نوعی سردرگمی کرده است، چون مشخص نیست دامنه و حوزه رفتار و استراتژی ترامپ چیست و آیا امکان پیش بینی دارد یا نه.دوم اینکه در سایه این سردرگمی سیاسی، به نظر می رسد طیف تندرویی که در کاخ سفید جمع شده اند به دنبال ایجاد زمینه هایی برای ایجاد یک جنگ منطقه ای و تامین منافع اقتصادی خود و تضمین امنیت استراتژیک رژیم صهیونیستی هستند."

اندیشکده امریکایی واشنگتن در گزارشی در تحلیل اهداف منطقه ای امریکا می نویسد :

"راهبرد تازه آمریکا در رابطه با ایران بر توانایی این کشور در گسترش نفوذ منطقه‌ای، مسلح کردن شبه نظامیان شیعه و استقرار مشاوران نظامی در خارج از کشور تمرکز دارد."

امریکا برای  تخریب برجام  اصل نظام جمهوری اسلامی را هدف قرار داده است و سعی دارد از ایران تصویری غیر واقعی ترسیم کند . تصویری که در آن توان  دفاع موشکی ایران تهدیدی  برای امنیت  منطقه تلقی گردد و مقابله با داعش و گروه های تروریستی و دفاع ایران از حقوق ملت فلسطین در برابر رژیم اشغالگر قدس   دخالت   و نفوذ در منطقه معرفی شود .