تلاش برای تخریب نشست های صلح؛ از دلایل حملات تروریستی اخیر در افغانستان
(last modified 1396-07-30T08:12:52+00:00 )
میزان 30, 1396 12:42 Asia/Kabul

هر زمانی که بحث های مهم ملی و منطقه ای در مواردی خاص آغاز می شود حملات تروریستی و تخریب کننده در این کشور انجام می شود

کارشناس سیاسی-نظامی افغان گفت: هر زمانی که بحث های مهم ملی و منطقه ای در مواردی خاص آغاز می شود به عنوان مثال تلاش هایی در زمینه صلح در افغانستان صورت می گیرد حملات تروریستی و تخریب کننده در این کشور انجام می شود.

محمد یوسف امین زازی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به حملات تروریستی اخیر در ولایات مختلف افغانستان که مسوولیت برخی از آن ها را گروه طالبان به عهده گرفته تصریح کرد: این حملات همزمان با نشست عمان در رابطه با صلح در افغانستان و به منظور تخریب روند صلح صورت گرفت.  

وی افزود: استخبارات منطقه و جهان و عناصر تخریب کننده دست به اعمالی می زنند که یا این برنامه را تخریب و یا خود را بیشتر مطرح کنند و یا اینکه طالبان می خواهند وانمود کنند که مستقل هستند و نشست های منطقه ای صلح تاثیری بر تصامیم آن ها ندارد.

به گفته این کارشناس سیاسی استخبارات منطقه بویژه استخبارات پاکستان بدترین استخبارات است و بدترین شیوه های تروریستی را در پیش می گیرد و به نظر می رسد اعمال تروریستی که طی روزهای گذشته در افغانستان انجام شده از سوی این سازمان طراحی شده است و چون گفت و گوهایی در رابطه با صلح در جریان بوده و پاکستان هم در آن حضور داشته می خواسته وانمود کند که این اعمال تروریستی از سوی پاکستانی ها طراحی نشده است.

زازی عنوان کرد: مسایل منطقه ای و جهانی صلح در افغانستان را به مساله پیچیده ای تبدیل کرده در حالی که صلح با مخالفین در صورتی که طرفین افغان باشند کار دشواری نیست زیرا موضوع مخالفت و خواسته های طرفین مشخص است.

این کارشناس سیاسی-نظامی افغان گفت: از سوی دیگر برخی عناصر خود فروخته در داخل افغانستان منافع خود را در جنگ می بینند و در صورتی که صلح در این کشور برقرار شود آنان آرامش نخواهند داشت زیرا جنایت های بسیاری انجام داده اند که در شرایط صلح باید در مورد این جنایات و دارایی های نامشروعی که در اختیار گرفته اند پاسخگو باشند.

وی همچنان خاطرنشان کرد: کشورهای بزرگ و قدرتمند جهان و منطقه که در رقابت با یکدیگر قرار دارند بر سر مساله افغانستان باهم معاملاتی دارند در حالی که باید بدانند اعمال آن ها سبب بروز یک فاجعه شده که می تواند ابعاد منطقه ای و جهانی هم داشته باشد.

این کارشناس سیاسی یادآور شد طالبان که عامل استخبارات پاکستان در افغانستان می باشند مجبور هستند طبق دستورات آن سازمان عمل کنند چه مذاکرات صلح جریان داشته باشد و چه جریان نداشته باشد و از این استقلال برخوردار نیستند که در مورد اعمالشان خودشان تصمیم بگیرند به عنوان مثال نمی توانند به باداران خود بگویند که ما با دولت افغانستان در جنگ هستیم و به غیرنظامیان حمله نمی کنیم.

زازی اظهار داشت: مشخص است که برخی مسایل منطقه ای در قضایای افغانستان دخیل هستند از همین رو هر ازگاهی فقط چند کشور نشست برگزار می کنند بنابراین مشکل فقط بین افغان ها نیست زیرا اگر اینطور بود خودشان می توانستند مسایل را بین خود حل و فصل کنند، اما مساله این است که چرا قضایای افغانستان در سطح بین المللی مطرح نمی شود و سازمان ملل که افغانستان عضو آن هم می باشد وارد قضیه نمی شود.

وی اضافه کرد: به هر صورت دست های داخلی، منطقه ای و بین المللی دخیل هستند که اوضاع افغانستان پیچیده شده و ناامنی در این کشور گسترش پیدا کرده و برای تامین صلح و امنیت در این کشور هم باید تلاش های گسترده داخلی، منطقه ای و بین المللی صورت بگیرد.

 

کلیدواژه