رهبران دینی کشورهای اسلامی: عادی سازی روابط با اسرئیل، حرام و یک جنایت است.
(last modified 1396-07-30T14:01:26+00:00 )
میزان 30, 1396 18:31 Asia/Kabul
  •  رهبران دینی کشورهای اسلامی: عادی سازی روابط با اسرئیل، حرام و یک جنایت است.

در بیانیه پایانی «کنفرانس علمای مسلمان برای مقابله با روند عادی سازی سیاسی با رژیم صهیونیستی» آمده است که: «انواع مختلف عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی شامل عادی سازی اقتصادی، رسانه ای، فرهنگی، ورزشی و اجتماعی شرعاً حرام است و یک جنایت ناشایست به شمار می رود.»

«کنفرانس علمای مسلمان برای مقابله با روند عادی سازی سیاسی با رژیم صهیونیستی» در حاشیه فعالیت نهمین انجمن رهبران بیت المقدس و از سوی ائتلاف جهانی بیت المقدس و فلسطین طی دو روز گذشته در استانبول ترکیه برگزار شد.

عادی سازی روابط کشورهای اسلامی با رژیم صهیونیستی را می توان به چند مرحله تقسیم کرد. مرحله اول به نیمه اول دهه 1990 میلادی باز می گردد. در این مرحله ابتدا کنفرانس صلح مادرید در اکتبر 1991میلادی برگزار شد که به نوعی زمینه را برای تداوم مذاکرات صلح میان اسرائیل و کشورهای عربی فراهم کرد. برگزاری مذاکرات پی در پی در نهایت به امضای پیمان اسلو با نظارت آمریکا میان اسرائیل و فلسطین منتهی شد. پس از این پیمان، روند عادی سازی روابط کشورهای اسلامی با اسرائیل آغاز شد. در این مرحله برقراری روابط اقتصادی در دستور کار قرار گرفت. در واقع؛ دستور کار اقتصادی برای برقراری روابط با بهره گیری از نظریه های کارکردگرایانه روابط بین الملل و الگوی شکل گیری اتحادیه اروپا انجام شد. در نظریه های کارکردگرا همکاری های فنی و اقتصادی میان کشورها سبب بهبود روابط سیاسی میان آنها می شود. بر این اساس و با مدیریت کشورهای غربی برقراری روابط اقتصادی میان رژیم صهیونیستی و کشورهای عربی پیگیری شد که در ابتدا دو کشور عمان و قطر دفتر تجاری اسرائیل را در مسقط و دوحه افتتاح کردند. افتتاح دفتر تجاری اسرائیل سبب رفت و آمدهای پنهانی و آشکار مقامات صهیونیستی به این کشور و تابوشکنی در این خصوص شد. با این حال، در این مرحله عادی سازی روابط میان اسرائیل و کشورهای اسلامی چندان پیشرفت نداشته زیرا این موضوع با استقبال حکام اسلامی مواجه نشد و موضوع فلسطین به عنوان یک آرمان و یک دستور کار اعلی برای حکام عرب مطرح بود. اگرچه در انتفاضه دوم که از سال 2000 آغاز شد و جنگ هایی که اسرائیل علیه فلسطین و به خصوص باریکه غزه انجام داد، حمایت آشکار و قوی ای از فلسطین توسط کشورهای عربی انجام نشد، اما در عین حال همسویی نیز با اسرائیل در این خصوص وجود نداشته است. این مرحله تا آغاز اعتراض‏های عربی در سال 2011 ادامه داشته است. 

مرحله دوم عادی سازی روابط با اسرئیل پس از آغاز اعتراض های عربی شروع شد. در این مرحله که باز هم مدیریت غرب به خصوص آمریکا به شکل علنی دیده می شود، عادی سازی روابط با اسرائیل به موضوعات غیراقتصادی از جمله حوزه روابط سیاسی نیز کشیده شد. در این مرحله قدرت های غربی به خصوص آمریکا با مطرح کردن تهدید ایران هراسی و مقاومت هراسی تلاش کردند زمینه عادی سازی روابط کشورهای عربی با اسرائیل را فراهم کنند که در مقایسه با مرحله اول موفقیت بیشتری داشته اند و تا حدودی تهدید تاریخی انزوا را از اسرائیل دور کردند. برآیند این اتفاق برای فلسطین خارج شدن موضوع فلسطین از متن سیاست در جهان اسلام و تبدیل شدن آن به موضوعی حاشیه ای بود.

اگرچه برخی حکام عربی برای بقای در قدرت نیازمند کسب حمایت آمریکا و لابی صهیونیسم هستند، اما رهبران دینی و مردم در جهان اسلام از خطر اسرائیل آگاه هستند و تلاش می کنند با عادی سازی روابط با اسرائیل مقابله کنند.