میزان 30, 1396 20:49 Asia/Kabul
  • برکناری تعدادی از مسئولان کمیسیون شکایات انتخاباتی افغانستان

رئیس کمیسیون شکایات انتخاباتی افغانستان  تعدادی از مسئولان  این نهاد را برکنار کرد.

 «عبدالعزیز آریایی»رئیس کمیسیون شکایات انتخاباتی افغانستان ،«رئیس منابع انسانی»، «معاون دبیرخانه»، «رئیس تحلیل و بررسی»، "مدیر اجرایی دفتر کمیسیون» و چند نفر دیگر از اعضای ارشد این کمیسیون را عزل کرد.

در پی برکناری تعدادی از اعضای ارشد کمیسیون شکایات انتخاباتی افغانستان ،دفتر این کمیسیون در کابل تحت تدابیر شدید امنیتی قرار گرفت .

 پیش از این رئیس کمیسیون شکایات انتخابات به دولت افغانستان هشدار داده بود اگر عاملان تقلب در انتخابات گذشته از کار برکنار نشوند، استعفا خواهد کرد.

در همین حال «محمد وریماچ» رئیس دبیر خانه کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان  نیز توسط  محمد اشرف غنی رئیس‌جمهوری این کشور برکنار شد.

برکناری شماری از مسئولان کمیسیون شکایات انتخاباتی افغانستان در حالی است که اخیرا نمایندگان مجلس، احزاب  وبرخی نهادهای مدنی از مداخله دولت و نبود عزم جدی برای برگزاری انتخابات پارلمانی و شورای های استانی  در این کشور ابراز نگرانی‌ کردند.

برکناری شماری از مسئولان کمیسیون شکایات انتخاباتی افغانستان که به همراه کمیسیون مستقل انتخابات دو نهاد مسئول در امر انتخابات در این کشور محسوب می شوند،بار دیگر این گمانه را تقویت کرده که برگزاری انتخابات پارلمانی به تعویق بیافتد.چند ماه پیش کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان اعلام کرد که انتخابات پارلمانی در تابستان 2018 برگزار خواهد شد. 

 با برکناری رئیس دبیرخانه کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان توسط اشرف غنی که به نوعی در جایگاه ریاست اجرایی این کمیسیون مسئول برگزاری انتخابات محسوب می شود،فعالان سیاسی در این کشور انتخاب جانشین وی را منشاء منازعه جدید بین رئیس جمهوری و رئیس اجرایی کابینه افغانستان می دانند.

با توجه به اختلافات عبدالله عبدالله رئیس اجرایی کابینه و محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان در خصوص عزل و نصب های مهم ملی و محلی ،این احتمال هست که دستیابی سران دولت وحدت ملی به توافق برای انتصاب فرد جایگزین وردیماچ در سمت رئیس دبیرخانه کمیسیون مستقل انتخابات، بسیار سخت و طولانی بشود.

برکناری وردیماچ که به دلیل ضعف مدیریت و فساد اداری توسط اشرف غنی برکنار شد،حساسیت های حزبی در خصوص تامین سلامت انتخابات و امانتداری از آرای مردم را بشدت افزایش داده است.

به همین دلیل است که برخی گروه های سیاسی در افغانستان بر این باورند که انتصاب رئیس دبیرخانه کمیسیون مستقل انتخابات باید با همفکری احزاب انجام بشود.

"انورالحق احدی" کارشناس سیاسی  و رئیس جبهه ملی نوین افغانستان در واکنش به برکناری رئیس دبیرخانه کمیسیون مستقل انتخابات این کشورمی گوید :

 "اشرف غنی باید رئیس جدید دبیرخانه این کمیسیون را با مشورت احزاب افغانستان تعیین کند."

البته برخی محافل سیاسی و رسانه ای در افغانستان برکناری رئیس دبیرخانه کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان توسط رئیس جمهوری این کشوررا اقدامی برای کاهش انتقادها و پاسخ به مطالبات مردم برای انجام اصلاحات شکلی در نهادهای انتخاباتی افغانستان می دانند. 

دولت وحدت ملی افغانستان که پس از جنجال درنتایج انتخابات ریاست جمهوری این کشور در سال 2014 تشکیل شد،از سوی مردم و گروه های سیاسی تحت فشارهای بسیاری برای انجام اصلاحات در نظام انتخاباتی قرار گرفت . با این وجود ، تلاش های دولت هنوز نتوانسته انتظارات اساسی مردم و احزاب در این زمینه  را تامین کند .

کلیدواژه