عقرب 01, 1396 12:24 Asia/Kabul

کمیسیون انتخابات افغانستان نیاز به اصلاحات جدی دارد تا مردم بتوانند به روند انتخابات اعتماد کنند

رئیس اسبق کمیسیون انتخابات افغانستان تاکید کرد: این کمیسیون نیاز به اصلاحات جدی دارد تا مردم بتوانند به روند انتخابات اعتماد کنند.

فضل احمد معنوی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری گفت: انتظار می رفت که اصلاحاتی در کمیسیون، قانون و روند انتخابات بوجود آید اما تاکنون شاهد چنین چیزی نیستیم.

وی تصریح کرد: فقط در راس کمیسیون تغییری ایجاد شده که آن هم تغییر مثبتی نبوده و تلاش می شود کسانی وارد کمیسیون انتخابات شوند که تحت تاثیر مقامات دولتی و سیاسی باشند.

این کارشناس افغان با بیان اینکه کمیسیون و روند انتخابات ضعف های زیادی دارد، اظهار داشت: این کمیسیون باید دارای چند ویژگی باشد یکی اینکه شامل اعضای تاثیرگذاری باشد که بتوانند اعتماد ایجاد کنند تا مردم نسبت به انتخابات باور پیدا کنند، دیگر اینکه افراد آگاه و توانمندی باشند که به امور فنی، عملیاتی و حقوقی انتخابات وارد باشند و بتوانند استقلال این نهاد را حفظ کنند.

به گفته معنوی در حال حاضر اما اعضای کمیسیون انتخابات چنین ویژگی هایی ندارند و مردم باور خود را نسبت به برگزاری انتخابات از دست داده اند و اگر هم انتخاباتی برگزار شود اوضاع بدتر از آنچه خواهد بود که در انتخابات سال 1393 شاهد بودیم، بنا بر این ضروری است که اصلاحات جدی در کمیسیون انتخابات بوجود آید.

رئیس اسبق کمیسیون انتخابات افغانستان گفت: در گذشته برای گزینش اعضای کمیسیون انتخابات رایزنی های کلانی صورت می گرفت، حکومت با شخصیت ها و جریان های کلان سیاسی مشورت می کرد و پس از آن افرادی را به عنوان عضو کمیسیون معرفی می کرد، اما اکنون که در نتیجه یک روند اعضای کمیسیون انتخاب می شوند این فرصت به حکومت داده می شود که افراد وابسته تری را بگمارند و وانمود کنند که آنان از طریق یک روند وارد کمیسیون شده اند.

این کارشناس سیاسی عنوان کرد: در شرایط کنونی اگر حکومت گزینش هم انجام دهد اشکال چندانی در آن نیست اما باید افرادی گمارده شوند که از توانایی های لازم برخوردار باشند، در حالیکه مشاهده شد بسیاری از افرادی که داوطلب حضور در کمیسیون انتخابات بودند و وارد کمیسیون نشدند به مراتب توانمندتر از کسانی بودند که وارد شده اند.

وی اضافه کرد: آنچه دولتمردان به آن می اندیشند مدیریت و کنترل افرادی است که در کمیسیون حضور دارند به همین دلیل اعضای کمیسیون بر اساس روابط و آنچه دولتمردان در نظر دارند وارد آن شده اند.

 

کلیدواژه