امریکایی ها نقش اصلی را در نقض روح و متن برجام بر عهده دارند
(last modified Mon, 23 Oct 2017 09:29:30 GMT )
عقرب 01, 1396 13:59 Asia/Kabul

با وجود اتهامات به جمهوری اسلامی ایران، این امریکایی ها هستند که نقش اصلی را در نقض روح و متن برجام بر عهده دارند

کارشناس سیاسی ایرانی تاکید کرد: با وجود اتهامات به جمهوری اسلامی ایران، این امریکایی ها هستند که نقش اصلی را در نقض روح و متن برجام بر عهده دارند.

سید رضا میرطاهر در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری گفت: اظهارات دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا و ادعای وی در مورد عدم پایبندی ایران به توافقنامه هسته ای تحت نام "برجام" نادرست است از همین رو واکنش های بین المللی را درپی داشته است.

وی افزود: حتی متحدین منطقه ای و بین المللی امریکا یعنی اروپایی ها موضع مخالف اتخاذ و تاکید کرده اند که نقض برجام از سوی ترامپ یک عمل غیر قانونی است بویژه اینکه برجام توافقی است که بین ایران و گروه 1+5 درچارچوب قطعنامه شورای امنیت به تصویب رسیده و یک سند بین المللی است.

به گفته این کارشناس سیاسی طیف شرقی 1+5 یعنی چین و روسیه هم شدیداً علیه این مساله موضع گرفته اند و مخصوصاً روسیه امریکا را متهم کرده که با زیر پا گذاشتن برجام قصد ایجاد اختلال در روند توافق بین ایران و گروه 1+5 را دارد.

میرطاهر عنوان کرد: ترامپ قصد دارد رویکرد همه جانبه ای را علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال کند که نقض و کنار گذاشتن برجام بخشی از آن محسوب می شود و او می خواهد با اعمال تحریم های گسترده بویژه علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی زمینه تشدید فشارها و تشکیل جبهه ای منطقه ای و بین المللی علیه ایران را دنبال کند.

وی تاکید کرد: نقض برجام از سوی امریکا سبب خواهد شد یک توافق مهم بین المللی که زمینه ساز حل و فصل مساله هسته ای ایران بوده ناکام بماند و این ناکامی شکستی برای ایجاد همگرایی و توافق در سطح جامعه بین المللی محسوب می شود و مساله دیگر این است که ایران هم ناچار خواهد شد برجام را کنار بگذارد و فعالیت های هسته ای خود را از سر بگیرد و این از دیدگاه غربی ها به منزله راهی خواهد بود که باعث می شود تهدید جدیدی علیه امنیت جامعه بین المللی بوجود آید.

این کارشناس سیاسی یادآور شد مساله مهم تر این است که نقض برجام به این معنی خواهد بود که منطقه پرآشوب خاورمیانه در یک بحران جدید فرو خواهد رفت و زمینه آتش افروزی های جدید امریکا در منطقه فراهم خواهد شد.

میرطاهر گفت: امریکایی ها به دو صورت مختلف برجام را نقض کرده اند از یک سو خود توافق برجام را نقض کردند زیرا در ابتدا برجام قرار بود یک توافق طرفه باشد یعنی ایران محدودیت های هسته ای را بپذیرد و در مقابل تحریم های یکجانبه و بین المللی علیه ایران برطرف شود اما امریکایی ها به بهانه های مختلف و بویژه ایجاد فضای روانی علیه ایران باعث شدند که عملاً موفقیت اندکی در این زمینه حاصل شود. شرکت ها و موسسات اروپایی هم به دلیل هراس از تحریم ها و مجازات های احتمالی امریکا طی دو و نیم سال اخیر اقدام چندانی برای بازگشایی روابط تجاری، بانکی، اقتصادی با ایران انجام ندادند.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر در چارچوب برجام قرار بود فروش هواپیماهای مسافربری به ایران امکان پذیر شود اما چند ماه پیش مجلس نمایندگان امریکا طی مصوبه ای صراحتاً خواستار ممنوعیت فروش هواپیما به ایران شده بود و همچنان تحریم های جدید در چارچوب قانون "کاتسا" باعث ایجاد محدودیت های جدید می شود که با روح برجام مغایرت دارد.

 

کلیدواژه