عقرب 02, 1396 11:52 Asia/Kabul
  • درخواست برای همکاری پاکستان و افغانستان برای مقابله با تروریسم

سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان با محکوم کردن حملات تروریستی اخیر در افغانستان، از آمادگی اسلام آباد برای همکاری با دولت کابل در جنگ ضد تروریسم خبر داد.

"نفیس ذکریا" تاکید کرد، تروریسم چالش مشترک پاکستان و افغانستان است و امنیت، صلح وثبات هر دو کشور را به مخاطره انداخته است و باید در این خصوص چارہ اندیشی شود. 

بر اثر انفجارهای تروریستی چند روز گذشته در کابل و استان غور افغانستان بیش از یکصد نفر کشته و دهها نفر مجروح شدند که گروه تروریستی داعش و گروه طالبان، مسئولیت آنها را بر عهده گرفتند.

این اولین بار نیست که مقامات دولت پاکستان بر امادگی این کشور برای همکاری با دولت کابل جهت مقابله با تروریسم تاکید می کنند اما نکته مهم بی اعتمادی دولت افغانستان به عملکرد دولت پاکستان در این خصوص است. زیرا اینگونه ادعا را تنها شعار این کشور می داند تا به گونه ای از فشارهای منطقه ای و بین المللی بر اسلام اباد بکاهد.از دیدگاه دولتمردان و محافل سیاسی و امنیتی در افغانستان، پاکستان با برخورد دوگانه با تحولات امنیتی افغانستان همچنان از افراط گرایان و عوامل ناامنی حمایت می کند.اگر چه دولت اسلام اباد این گونه اتهامات را رد می کند اما دولت کابل در عمل خواهان اجرای وعهده های پاکستان برای مقابله با تروریسم است .

جعفر کوهستانی استاد دانشگاه کابل می‌گوید:

"از زمان حکومت کرزی تاکنون پاکستان در مورد تحولات امنیتی افغانستان دو گانه بازی می‌کند و همواره حرف و عمل‌اش یکی نیست وهمیشه از طالبان حمایت کرده و می‌کند"

یکی از دلایلی که دولت افغانستان همچنان به دولت پاکستان و وعده هایش در مورد همکاری برای مقابله با تروریسم بی اعتماد است یک دست نبودن  قدرت در این کشور و اهدافی می باشد که هریک از عناصر قدرت درافغانستان  پی گیری می کنند .مساله افغانستان از سوی ارتش و سازمان اطلاعات آن موسوم به "آی اس آی "دنبال می شود که دولت اسلام اباد نقشی در همکاری امنیتی با افغانستان ندارد .قمر جاوید باجوا فرمانده نیروی زمینی ارتش پاکستان در سفر اخیرش به افغانستان وعده همکاری برای مقابله با تروریسم را داد اما ادامه حملات خونین تروریستی در این کشور از دیدگاه مقامات افغانستان به معنای همکاری نکردن جدی ارتش پاکستان در این خصوص تلقی می شود .

عزیز رفیعی کارشناس مسایل سیاسی در افغانستان

"در پاکستان سه حکومت عملاً حضور دارد. حکومت نظامی، سیاسی و مذهبی. حکومت سیاسی خواهان روابط سیاسی و اقتصادی با افغانستان است؛ اما حکومت نظامی و مذهبی همواره تلاش کرده تا افغانستان را از طریق حمایت از گروه‌های تروریستی تضعیف کرده و خواهان نوع حاکمیت خود در افغانستان است."

در هر حال ،پدیده شوم تروریسم امنیت هر دو کشور افغانستان و پاکستان را نشانه رفته است که پیامدهای اقتصادی و اجتماعی بر آنها دارد. بنابراین گام اول برای مقابله مشترک با تروریسم اعتماد سازی میان کابل و اسلام اباد است تا بتوانند با استفاده از همه ظرفیتهای امنیتی و اطلاعاتی با تروریسم مقابله کنند.از دیدگاه دولت افغانستان ،ارتش و دولت پاکستان باید در این خصوص پیش قدم شوند و با برخورد قاطع با تروریستها نشان دهند که در عمل به تعهداتشان در این خصوص پایبندند. 

  

کلیدواژه