عقرب 05, 1396 11:32 Asia/Kabul
  • دیدگاه رهبری: دولت عراق؛ مراقب مکر آمریکایی‌ها باشید

رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار نخست وزیر عراق با حمایت از تلاش‌های دولت این کشور برای توسعه روابط با کشورهای همسایه و منطقه، تأکید کردند: در عین حال باید مراقب مکر آمریکایی‌ها باشید و هرگز به آنها اعتماد نکنید.

حضرت آیت الله خامنه‌ای روز پنجشنبه خطاب به «حیدر العبادی» تاکید کردند: آمریکایی‌ها خودشان داعش را به‌وجود آوردند، اما اکنون که تروریست‌ها از دولت و مردم عراق شکست خورده‌اند، خود را با این تحول مهم، همراه و هم‌جهت نشان می‌دهند، البته بدون تردید هر وقت فرصت بیابند، دوباره به عراق ضربه خواهند زد.

نگاهی به تحولات عراق از زمان سرنگونی رژیم بعث صدام، در سال 2003 و به ویژه پس از حمله داعش به عراق در ژوئن سال 2014 و سقوط شهر موصل، سیاست آمریکایی‌ها در برابر عراق قابل تحلیل است. اگرچه، آمریکایی‌ها در هنگام لشگرکشی به عراق، خود را میانجی مردم این کشور معرفی می‌کردند، اما دیری نپایید که تحرکات شرکت بدنام «بلک‌واتر» در عراق، ماهیت سیاست آمریکا را برای همگان روشن کرد. جنایت بلک‌واتر در سال 2007 در میدان «النسور» بغداد، پایتخت عراق که 17 غیرنظامی عراقی کشته و ده‌ها نفر دیگر زخمی شدند، پرده از چهره واقعی آمریکایی‌ها برداشت. این اقدام نشان داد جان مردم عراق برای آنان مهم نیست و تضمین منافع آمریکا بر هر موضوعی ارجحیت دارد.  

علاوه بر این؛ آزادی فردی از زندانی در عراق در دوران اشغالگری آمریکایی‌ها که بعدها، گروه تروریستی داعش را تشکیل داد، موضوع دیگری است که اثبات می‌کند آمریکایی‌ها به فکر ثبات و شکوفایی عراق در دوران جدید نیستند. شخصی که امروز به عنوان «ابوبکر البغدادی» سرکردگی داعش را برعهده دارد، در سایه چتر حمایتی آمریکایی‌ها رشد و پرورش یافت و در نهایت، همین گروه تروریستی سال 2014 بلای جان مردم عراق شد. اکنون که با گذشت سه سال از اشغالگری داعش در عراق، این کشور مرحله پایانی کار یکسره کردن داعش را می‌پیماید، آمریکایی‌ها همسو با جهت‌گیری عراقی‌ها، منافع خود را دنبال می‌کنند. اقدام «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا در تخریب چهره تشکیلات مردمی «الحشد الشعبی» عراق در همین چارچوب قرار دارد. 

موضع‌گیری آمریکایی‌ها در قبال همه‌پرسی جدایی کردستان عراق هم نشانه دیگری از بی‌اعتمادی به آمریکا است. آمریکایی‌ها در بحث همه‌پرسی اگرچه از تمامیت ارضی عراق حمایت کرده‌اند، اما نگرانی آنان از اقدامات قاطع دولت حیدر العبادی برای حفظ و تضمین وحدت و یکپارچگی عراق نشان از مکر آمریکایی‌ها دارد. در همین زمینه؛ «فردوس العوادی»، نماینده پارلمان عراق روز پنجشنبه اعلام کرد: «آمریکا مورد اعتماد نیست و با هر وسیله‌ای برای برهم زدن اوضاع داخلی عراق و بی‌ثبات‌‌سازی این کشور تلاش می‌کند.» این نماینده عراقی تاکید کرد: «دولت عراق نباید ادعاهای آمریکا درباره اینکه مخالفت جدایی منطقه کردستان عراق است، باور کند، زیرا آمریکا با بی‌صبری مترصد و منتظر چنین امری است.»

علاوه بر این موارد؛ تلاش آمریکا برای ترغیب عراق با هدف چرخش به سمت عربستان با لفاظی درباره نگرانی از نقش ایران در عراق، سکانس جدیدی از سناریوی بی‌ثبات‌سازی عراق پساداعش است. این رویکرد، نشان از نقش دلارهای نفتی سعودی در شکل‌دهی سیاست خارجی آمریکایی‌ها دارد.  در چنین شرایطی؛ با توجه به تاریخچه سیاست آمریکایی‌ها در قبال عراق‌جدید، هوشیاری در برابر سیاست آمریکایی‌ها ضروری است. 

کلیدواژه